FLOTT TUR FRA NESSAN GÅRD I NAMSSKOGAN (25.06.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Nessan Gård (251m)
Ascents Bjørhusdalfjellet (721m) 25.06.2023
Tverrdalsklumpen (652m) 25.06.2023

Jeg kjørte fra E6 i Brekkvasselv etter en 13 kilometer lang grusvei inn til Nessan Gård.
Dette var samme utgangspunkt som Stig og Knut Sverre hadde på skituren til Nonsfjellet i 2022.
Jeg hadde en trivelig prat med en som bodde på gården. Det var i orden å kjøre opp etter en vei skiltet Langtjønna langs Litlelva opp til en demning for kraftproduksjon. Men jeg valgte å gå den 1,5 km. lange veien opp mot dammen. Herfra var det lett og flott terreng først etter noen myrer med små tjønner, videre opp Nessaskardet og opp til toppen av Bjørhusdalfjellet (721 moh) 6 km hit fra parkeringen. Stor varde på toppen. Jeg fortsatte videre mot Tverrdalen og opp til Tverrdalsklumpen (652 moh).9 km hit fra parkeringen. Her var det ingen markering på toppen, men flott utsikt ned til Langtjønna og opp mot Blåfjellet (898 moh) Etter en kort matpause gikk jeg direkte mot den vakre Tverrdalstjønna (533) og videre ned til dammen og ned langs veien ned til parkeringen. Total lengde på hele turen ble 14.5 kilometer. Det var kun 20 varmegrader i dag med sol.
Statistikk:
Namsskogan: 17-18/48
Trøndelag: 852-853/1558

Veien fra Nessan Gård langs Litlelva mot en kraftverksdam.
Dammen ved veiens ende ved Litlelva
Flotte myrer med tjønner
Jeg besøkte ikke Tverrdalsfjellet. Nessaskardet til høyre
Bjørhusdalfjellet. Varden synlig
Ei lita tjønn før Bjørhusdalfjellet
Stor varde på toppen av Bjørhusdalfjellet
Tverrdalsklumpen i det fjerne bak bjørka
Utsikt fra topp-partiet på Tverrdalsklumpen mot Langtjønna og Blåfjellet (898)
Tverrdalstjønna (533)
Tverrdalstjønna

Artig gjensyn med

Written by Stigun 27.06.2023 23:47

Nessan gård, Terje! Du ligger sannelig ikke på latsiden; tror du må være den som er aller best kjent i fjell og bortgjemte kroker i ditt flotte hjemfylke!

Sv: Artig gjensyn med

Written by TERJES 28.06.2023 01:37

Tusen takk for hyggelig kommentar. Peakbooklistene fører oss jo til kjente fjell og til ukjente fjell hvor svært få har vært. Men det var den flotte vinterrapporten til deg og Knut Sverre som gjorde at jeg oppdaget Nessan gård. Det er også spennende å følge med på Nord-Norgesraidene Deres og de flotte rapportene fra Bergen og omegn.