Med sykkel halvveis opp på Fauskofjellet. Resten til fots. (25.06.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Tunhovddammen. (741m)
Endpoint Tunhovddammen. (745m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Fauskofjellet (1,369m) 25.06.2023 11:34
Fauskofjellet NV1 (1,357m) 25.06.2023 12:16
Visits of other PBEs Tunhovdfjorden Vest (737m) 25.06.2023 09:42

Jeg har lenge tenkt at Fauskofjellet er finest på ski, gjerne randoneeski, men etter å ha studert kartet enda nærmere er jeg ikke lenger så sikker på det. Dermed ble Fauskofjellet turmålet en dag jeg klødde i beina for å komme meg ut på en litt lengre fjelltur.

Jeg hadde lest noen turartikler på forhånd om mulig sykling en del av anleggsveien langs kraftlinja på østsiden av Fauskofjellet, så jeg valgte min elektriske bysykkel for å prøve meg på den veien. Jeg parkerte ved Tunhovddammen for å unngå bompenger på veien langs Tunhovdfjorden og syklet innover til der anleggsveien går bratt oppover forbi Sjåbu. Noen steder måtte jeg gå av sykkelen og trille den oppover, så bratt var det stedvis. Videre fra Sjåbu var det slakere og jeg syklet cirka 1,7 km videre langs ledningene til jeg parkerte sykkelen 1020 moh. Videre derfra var det for mye stein i veien syntes jeg. Dermed trasket jeg videre oppover anleggsveien til den rødmerkede stien tok av til venstre og oppover mot toppen av Fauskofjellet. Der oppe hadde jeg en god pause og vurderte om jeg skulle gå eggen videre nordover. Det gjorde jeg jo, men etter en liten stund fant jeg ut at jeg heller ville hjem og gikk ned på østsiden. Å gå ned gikk greit, men noen god sti finnes ikke langs ledningene. Ganske trasig å gå der egentlig, og ikke noe jeg vil anbefale; mye triveligere oppe på Fauskofjellet. Resten av turen forløp uten dramatikk og sykkelbremsene som fikk kjørt seg holdt hele veien ned til Tunhovddammen.

Når det gjelder sykling oppover mot Fauskofjellet vil jeg si at enten kan man bruke en vanlig offroadsykkel for gode syklister. Middelmådige syklister som meg er nok best tjent med elektrisk sykkel, og da helst offroadsykkel. Min bysykkel er ikke det opplagte valget. Eller man kan gå.

Her var anleggsveien litt for dårlig til min sykkel tenkte jeg. Fauskofjellet til venstre.
Jeg skjønte ikke helt behovet for å henge ut tau her. Mulig det er greit å ha hvis det er veldig vått eller regner.
Utsikt sørover ut Smådøldalen.
Like før jeg er oppe på toppeggen på Fauskofjellet fant jeg en liten snøflekk; den eneste jeg så på Fauskofjellet.
Flott toppvarde på Fauskofjellet.
Utsikt nordover med Nutenutan midt i bildet.
Hemsedalsfjell til venstre i bildet og Nutenutan til høyre i bildet.
Stor parkeringsplass ved Tunhovddammen.