En grønn oase - Seiland (24.06.2023)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Bekkarfjorden (1m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Uvssotrášša (830m) 24.06.2023
Visits of other PBEs Melkelva utsiktspunkt (290m) 24.06.2023

Norges største pf-topper
24.6.2023

Vi var heldige som fikk båtskyss på første forsøk. Dagen før var Odd Inge Sandberg og familien på vei fra Tromsø til Saraby. En liten grend med noen få fastboende. Gjestfriheten var stor og båten ble sjøsatt innen en halvtime. Deretter full fart over Vargsundet og inn Bekkarfjorden. Området er en frodig og grønn oase i nasjonalparken. Oppgangen gikk lett på et kortvokst gressteppe. I høyden var det stort sett jernholdig berg og steinur. Noen snøpartier gjorde det ganske greit. På Uvssotrassa (830) ble gamle rustne bardunfester fjernet og gjemt.Vi fikk lyst å se Melkelva renne mellom de grønne åsryggene. Først måtte Doaresjohka krysses før et sauetråkk ledet oss opp ryggen. Et vakkert og buldrende vassdrag som til stadighet får påfyll fra Melkevatna og Seilandsjøkelen.