Kråkenipa (Osterøy 13/23) (10.02.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nordås (235m)
Endpoint Samme (235m)
Ascents Kråkenipa (291m) 10.02.2013 16:30

KRÅKENIPA - SÆR TOPP PÅ OSTERØY

Etter turen til Orratuva tidligere på dagen rakk vi en topp til før retur til Bergen. Vi kjørte til Lonevåg og fortsatte nordover til Nordre Bysheim der vi tok av på en isglatt, smal og svingete sidevei mot Nonås. Etter ca 3 km viste GPS-en at vi befant oss bare 70-80 m fra toppen i luftlinje! Vi fant oss et sted å sette fra oss bilen, og gikk opp en bratt skråning gjennom nyfelt vedaskog opp på kanten av platået. Her oppe var det massevis av dyrespor, noe av hjort, men antagelig også vinterbeitende storfe. Vi fant frem til det høyeste punktet som er en liten, men tydelig nok kolle med 3-4 m diameter ca 20 m fra oppgitt GPS posisjon. På toppen av kollen var det slått ned en jernbolt som vi mener bekrefter at dette er det høyeste punktet. GPS 6716732 307526. Retter dette på PB. Ingen utsikt på toppen pga tett vegetasjon. Vi forsøkte oss på en annen rute ned igjen - dette ble noe lenger men OK nok. Turen var unnagjort på en knapp halvtime. Godt mulig det finnes greiere adkomst enn det vi fant, kanskje fra bebyggelsen på SØ-siden av kollen.

Astrid har besteget Kråkenipa!
Jernbolten på Kråkenipa-kollen

Kartplottet under ble litt merkelig. Riktignok var det bratt, men på kartet ser det jo ekstremt ut. Antagelig dreier det seg om 1m koter! Jeg teller ihvertfall over 50 kotelinjer!

Start date 10.02.2013 16:16
(UTC+01:00)
End date 10.02.2013 16:44

Sirkelen utvides...

Written by knutsverre 11.02.2013 22:18

Joda. Begynner å gå tom for topper nærmere heimen (ikke Jotun-heimen!). Så nå er det Osterøy, Lindås, Samnanger og Fusa som er turmålene i nærheten. Litt lang kjøring blir det jo uansett, men mange nye og fine turopplevelser! Bli gjerne med, Øyvind!

Samling

Written by Mayhassen 11.02.2013 07:03

Begynt å samle der ute også nå?