Orratuva (Osterøy 12/23) (10.02.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skor i Austlidalen (150m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Orratuva (303m) 10.02.2013 14:35

SØNDAGSTUR TIL OSTERØY

Nydelig vintervær denne februarsøndagen! Astrid og jeg tok første ferge - som dessverre ikke går før kl 12 på søndager - fra Breistein til Valestrand på Osterøy. Vi kjørte nordvestover til Hjellvik og deretter tilbake i motsatt retning litt lenger øst til Skor i Austlidalen. Vi kjørte opp til et hus på Skor og fikk råd om en snarvei fra Skor til skogsveien som går mot Orratuva. Dette var faktisk en traktorveg, og snarveien sparte oss for en god del avstand og tid på oppoverveien. Se GPS-spor. Det hadde nylig foregått tømmerslep med traktor langs skogsvei, og det var fast og fint å gå i sporet. Litt før Børtveit gikk traktorveien over i en tydelig sti. Fint og fast å gå på frosset snømark.

Orratuva sett fra Skor. Selve toppen ikke synlig
Det nedlagte småbruket Tirevoll
Varde og trig-merke på toppen av Orratuva
Panorama fra Orratuva nordøstover mot Lindås og Modalen

Vi kom etterhvert frem til det nedlagte småbruket Tirevoll. Derfra bratt opp gjennom granskog til åsryggen og videre NV over i åpent landskap med flott utsikt og herlig solskinn til vi var oppe på toppen av Orratuva etter ca. 1 times vandring kl 1435. Fint tilrettelagt med trebenker rundt toppen. Stor steinvarde på høyeste punkt på GPS 6717069 304437. Trig-merket står noen meter lenger mot øst, og litt lavere i terrenget. Turkasse med bok der vi skrev oss inn som nr. 14 og 15 den dagen. Tydeligvis et populært turmål. Praktfull utsikt mot fjellene på NV siden av Osterøy og nærmeste deler av Nordhordland. Vi ga oss god tid på toppen, spiste matpakkene våre, og returnerte i samme retning. Istedenfor å gå ned til Tirevoll fortsatte vi på ryddet sti langs fjellryggen tilbake til Skor. Her ville vi forsøke den vanlige ruten som starter adskillig lenger nede og mot NØ. Uventet bratt og langt ned skogsveien og tilsvarende kjedelig retur langs veien tilbake til bilen. Fremme kl 1615 etter en tur på 2t og 40 min. Alt i alt en kjempefin søndagstur som bærer bud om at det nå virkelig går mot lysere tider!