Bergen: over og under Løvstakken (24.06.2023)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Kristianborg stasjon (18m)
Endpoint Kristianborg stasjon (18m)
Ascents Storhaugen (470m) 24.06.2023 12:48
Løvstakken (477m) 24.06.2023 12:55
Visits of other PBEs Fyllingsdalstunnelen - Kristianborgsiden (18m) 24.06.2023 11:39
Fyllingsdalstunnelen - Oasensiden (34m) 24.06.2023 11:39

Min første fjelltur der jeg først gikk over et fjell og på returen gikk gjennom fjellet.
Tok bybanen mot Fyllingsdalen men gikk av på stoppestedet Kristianborg som er siste stopp før tunell inngangen til Fyllingsdalen. Gikk opp gjennom boligstrøket til Løvstien og fulgte god sti oppover en rygg til toppen av Løvstakken.

Fana fra Storhaugen 469
Løvstakken med utsikt mot nord

Fra toppen på Løvstakken fulgte jeg stien som går mot Bønes men tok av på sti merket Nils Langhelles vei. Fra bebyggelsen videre på vei til Fyllingsdalen Terminal. Der fortsatte jeg til fots gjennom den 3 km. nye gang og sykkelveien som er rømningsvei for bybane tunellen. Da jeg kom ut av tunnelen på Minde avsluttet jeg turen og tok bybanen videre.

inngangen til tunellen fra Fyllingsdalen
info skilt ved tunnellinngangen
beint frem med en mindre sving i hver åpning.
nærmer meg midt i tunellen

Mine spor ser ut som de er feilet på kart men de er korrekt bort sett fra at de ikke fikk med seg den lille svingen i hver tunnelåpning. GPS sporene sluttet da jeg gikk inn i tunellen og kom igjen ved tunnelåpningen på Minde.
Ser at jeg brukte 2:42 timer over fjellet og 0:35 timer gjennom fjellet.