Flott tur til Skjelåtinden - høyest i Beiarn og Meløy (18.06.2023)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ved tunnel Beiardalsveien (418m)
Endpoint Samme (418m)
Ascents Øst for Skjelåtinden (1,185m) 18.06.2023 14:28
Skjelåtinden (1,636m) 18.06.2023 17:30
Visits of other PBEs Skjelåtinden parkering (sommer) (418m) 18.06.2023 10:06

Nordland juni 2023. Dag 3 Skjelåtinden

Fra overnatting i Arctic Cabins i Misvær kjørte Stig og jeg over Reinhornheia til Storjord i Beiarn og fortsatte ca. 40 km innover Beiarndalen på vestsiden av elven til litt sør for Stornes der veien slutter. Området her inne bærer preg av vannkraftutbygging fra breene i vest.

Skjelåtinden - høyest i Beiarn og Meløy
All snø var borte, så vi kunne kjøre helt opp til tunnellåpningen og Skjelåtinden parkering (sommer). Turstart litt etter kl. 10. Aldeles praktfullt sommervær med knallblå himmel og nesten vindstille. Etter å ha sjekket forholdene og konferert med lokalkjente hadde vi bestemt oss for å følge sommer-ruten og derved unngå det meste av brepassasjene. Vi var spesielt opptatt av hvordan det ville være å komme over bre-elven fra Skjelåtindbreen der det var pågående, kraftig snøsmelting.

Området ved Stornes. Tunnelåpningen der vi parkerte litt til venstre for midten. Elveleiet etter Fonneelva mot høyre ganske uttørret. Rødmerket sti starter sannsynligvis fra flaten nedenfor tunnelåpningen
Stig gjør seg klar for turen.

Vi hadde lastet ned GPS-sporet fra Elementmannen som gikk sommertur i august 2019 og fulgte sporet første del av oppstigningen. Etter ca. 150 m kom vi inn på rødmerket sti som kommer nede fra parkeringen litt under der vi hadde parkert. Stien er godt ryddet og veldig tydelig merket. Den går gjennom bratt og tildels sleipt og glatt terreng opp mot 580 moh der den flater ut og går rett nordover. På GPS 33W 477786 7399848 ca. 600 moh var det brått slutt på rødmerkene!

Trygt og godt å kunne følge rødmerkene!
Her var det slutt på rødmerkingen!

Sporet til Elementmannen gikk nå rett opp et meget bratt parti der det lå snøfonner i et skar.

Sommer-ruten går sannsynligvis opp disse bratte bergene

Istedenfor å forsøke oss opp de bratteste partiene, valget vi å trekke lenger øst (nærmere dalen med Fonneelva). Her var terrenget mer åpent og oversiktlig, men bratt. Snøen lå fortsatt og var såpass hard at vi valgte å ta på oss stegjern her.

Stig på vei opp skråningen mot der breen begynner

Oppe på ca. 850 moh kom vi opp i et landskap som bar preg av nedsmeltet bre. Pause her før neste etappe.

Oppe ved Skjelåtindbreen. Skjelåtinden 1636 midt i bildet. Ryggen mot venstre med overhengende fonn er Øst for Skjelåtinden. Mot høyre NØ Skjelåtinden 1572
Deltaet med utløpet fra Skjelåbreen og ryggen vest for breen

Med friskt mot gikk vi nå over nedre del a Skjelåtindbreen i god avstand fra de brede områdene med is og vann i utløpet av breen. Det så jamen ikke enkelt ut å krysse elvene her! Videre mot ryggen SSV for breen med sekundærtoppen Øst for Skjelåtinden. Her var det ca. 300 hm i ganske bratt terreng før vi var oppe på den stort sett bare ryggen. Til dels bratt snøskråning der Stig tråkket spor mesteparten av oppstigningen. Det var stort sett snøfritt oppe på 1185-ryggen. På turen opp valgte vi en ikke optimal rute litt under selve ryggen. På returen fulgte vi ryggen hele tiden. Fint og lettgått terreng. Anbefales!

Nede fra ryggen og på vei mot siste strekket mot toppen

Fra der en kommer ned fra ryggen og møter breen er det vel 400 hm til toppen. Her lå det snø hele veien. Først en relativt bratt snøbakke opp til 1341-toppen før det blir et slakt parti til ca. 1500 moh og igjen en bratt skråning opp mot topp-platået.

Oppe på ca. 1500 moh. Slakt parti videre før siste kneiken mot toppen!

Snøen var stort sett bra å gå på, men etterhvert som vi nærmet oss toppen ble det mer og mer gjennomslag. Vi endte opp med å hoppe fra stein til stein for mest mulig å unngå gjennomslag.

Endelig oppe ved den store, men noe sammenraste varden på Skjelåtinden litt etter kl 15, 5 timer etter at vi startet. På sørsiden av varden fant vi en halvveis begravet turkasse med bok og et lite, norsk flagg! Artig!

Varden på Skjelåtinden, noe rast ut mot vest
Stig på høyeste punkt i Beiarn og Meløy!
Høytidelig markering av dobbel kommunetopp med norsk flagg!
Kartverkets bolt og rester etter trig-merket på Skjelåtinden

Kartverket oppgir koordinatene 33W 474326 7401659 "fot bolt" på høyeste punkt. Dette stemte med min GPS. Varden på Skjelåtinden står noen meter nord for trig-punktet på et marginalt høyere sted. På norgeskart.no med 1 m koter ser høyeste punkt ut til å være på 33W 474329 7401662, noe som stemmer bra med mine koordinater for varden. Opprinnelige PB-koordinater (33W 474323 7401658) lå 1 m under og vest for høyeste punkt. Flyttes til koordinatene for varden. Kartverket oppgir at trig-merket er felles punkt for kommunene Beiarn og Meløy. På norgeskart.no ligger imidlertid trig-merket og nesten hele toppomrfådet i Meløy kommune! Antagelig er det kommunegrensen som ikke vises korrekt på norgeskart.no.

Utsikten fra toppen var formidabel! Lang pause her oppe i godværet. Bilder fra toppen:

Mot øst. Skjelåtindbreen og ryggen øst for breen
Mot sør. Svartisen, Snøtinden og muligens Helgelandsbukken
Mot sørvest
Mot ØNØ. Skjelåtinden NØ 1560 og Leiråtinden 1470
Skjelåtindbreen

Retur langs omtrent samme rute som vi gikk opp - se GPS-spor. Iskald vind fra breen på vei ned langs Fonneelva.
Da vi ankom Beiarn kro og hotell ca. kl. 23 sto verten Diyal Singh der og ønsket oss velkommen! Han hadde laget klar middag til oss (vi ringte fra toppen), og denne nøt vi utendørs litt før midnatt i fortsatt varmt sommervær! Flott service!

Alt i alt en helt fantastisk flott tur i spennende og nytt landskap for oss. Det lå fortsatt mye snø i terrenget, noe som var både en fordel (unngikk å gå i grov ur) og ulempe (tungt å tråkke spor, spesielt oppover). Tusen takk til Stig for nok en kjempetur i nord!

Dette ble den siste turen i Nordland i denne omgangen. Samlete turdata for de tre turene til Suliskongen, Lurfjelltinden og Skjelåtinden:
36 timer på tur, 65 km samlet distanse, 4400 høydemeter.