Gisen (Jijse) (19.06.2023)

Visits of other PBEs Snåsamoveien (216m) 19.06.2023 07:50
Steinådalen p-plass (460m) 19.06.2023 07:50
Liv på toppen

Etter turen til Heimdalhaugen kjørte vi til Steinådalen p-plass. Dvs. dette var ingen "rett frem rute". Vi kom til den smale broen og Berit siktet seg inn, vi slo inn speila og kjørte over med hjertet i halsen. Her kan man ikke kjøre med bobilen vår og jeg er glad vi kunne gå denne toppen for dette visste jeg ikke. Kjørte så over jernbanelinjen og til bomkassa og vippset kr 70,- der. Kjørte videre til der vi skulle ta av til Steinådalen p-plass, men der holdt vi på å snu. Det stod at veien er stengt pga flom og at det er kun for terrengbil, men Berit er ingen pyse og vi hadde jo betalt for veien og vi ville gå toppen, så hun kjørte oppover. Vi kikket etter eventuelle snuplasser, om veien plutselig var stengt et sted, men kom helt frem til en plass ca 800m før p-plassen før det stod skilt og bom i veien. Parkerte her og overnattet.
Dagen etter gikk vi opp til p-plassen og da så vi hvorfor v ikke kunne kjøre lenger, veien var borte. Her må de bygge opp igjen hele veien. På p-plassen fant vi stien som gikk inn til hytta og fant også den stien som går på venstre side langs Telttjønna. Derfra et tråkk til den første elven. Her måtte sko og sokker av og buksa brettes helt opp til låra. Berit har lange bein, så hun kunne gå/hoppe over med skoa på. Jeg kom meg over og vi fortsatte opp de blaute myrene. Ble litt uenige om hvilken topp vi skulle på, valgte feil, men vi endret kurs etter hvert. Fant en bra rute både opp og ned. Traff noen ryper på turen. Lang god pause på toppen. Elven hadde vokst enda mer da vi kom ned igjen og det gikk på hengende håret å komme over den. Da vi kom tilbake til hytta ved Telttjønna badet vi fra der de setter ut båten. Vel nede ved bilen snudde Berit bobilen på en 10 øring. Jeg er superimponert over henne!!! Videre til Bodø for å ta fergen til Moskenesi morgen tidlig. Måtte overnatte på en lomme mellom jernbanen og veien, da veien ble stengt i mange timer pga. en ulykke.
Berit sier hun har terrengbil
Utsikt tilbake mot Telttjønna
Noen snøfonner måtte forseres
Utsikt
Mye fjellfiol på alle turene våre