3-FJELLSTUR FRA NAMSSKOGAN SENTRUM (18.06.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Lysløypa Namsskogan Skole (239m)
Ascents Håpnesklumpen (546m) 18.06.2023
Høgåsen (396m) 18.06.2023
Stormulen (725m) 18.06.2023

25 varmegrader og alt for varmt til å gå tur, men jeg kjørte til Namsskogan for å ta tre sentrumsnære byfjell. Jeg kjørte E6. Like før sentrum kjørte jeg inn til skolen og et lysløypeanlegg og en fotballbane og parkerte der. Jeg fulgte ca. samme rute opp mot toppen av Stormulen (725) som Inger Lise og Otto i 2017. Motbakke med myr, lyng og reinsmose over 600 moh. Den store masta kommer tilsyne. Den ligger 200 meter før toppvarden. Her traff jeg to hyggelige turgåere som var med på ti på topp i Namsskogan. Kommunen har 100 års jubileum i år. Jeg returnert tilbake (6,4 km T/R) og bestemt meg for å la bilen stå her, slik at jeg kunne bestige alle de tre toppene uten bruk av bil. Jeg gikk over nordlandsbanen og Namsen og inn i sentrum ved Coop butikken. Her gikk jeg over den facinerende gangbrua Håpnesbrua. Jeg gikk gjennom et byggefelt og fortsatte etter Frøyningdalsveien. Her går det en krokete sidevei opp mot Håpnesklumpen (548). Her er det en godt merket og velbrukt sti opp til toppen av Håpnesklumpen. For den som har det travelt er det mulig å kjøre opp til veiens ende ved en vannbygning. Resten må man gå. Trigpunktmast på toppen.(3,6 km fra skolen) Jeg fulgte stien som fortsetter som rundtur tilbake, men jeg hoppet av og fortsatte ned Elgskardet ned til veien. Det er mulig å kjøre denne veien også mot en avgift på 70 kr til Namdal Bruk. Men jeg trasket til fots til jeg kom til ei bru som går over Frøyningselva. Herfra gikk det inn i skogen opp til Høgåsen (396). Skogvokst helt til toppen, og det eneste severdige her var trigpunktmasta. Jeg tror ikke noen bruker denne toppen som turmål. (4,5 km fra Håpnesklumpen) Jeg returnerte ned til brua og fulgte veien tilbake til skolen. En vandring på 5,9 km. Tilbake til bilen viste gps 20,4 km. Flotte bynære fjell i Namsskogan.
STATISTIKK

Snø i vestfjella i Namsskogan
Mast på Stormulen
Gratulerer med dagen Namsskogan
Ei lita tjønn like før toppvarden på Stormulen