Ene og alene (09.02.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Børrenøse (1,297m) 09.02.2013
Vardhovdtinden (1,456m) 09.02.2013

Egentlig hadde jeg tenkt en hel helg på Sulebu, men av flere grunner ble turplanene endret. Så det ble Vardhovdtinden - en behagelig relativt kort koseskitur - i stedet.

Da jeg passerte Einang bru i Vestre Slidre på morgenen, og termometeret i bilen viste hele -29 grader ute, streifet tanken meg; dette kunne bli ganske kjølig. Godt ruta skulle gå i sola omtrent hele tida!

Parkerte på Filefjell skisenter 9.40, og satt litt i kafeteriaen som heldigvis var åpen, og ventet på at heisene skulle starte opp kl 10. Kjøpte så engangsbillett (50,-), men det var heiskluss, så jeg fikk beskjed om "å vente litt." I minus 23-25 håpet jeg ikke det ville drøye så lenge, og ruslet fram og tilbake på plassen, som lå i skyggen, med skia på beina og sekk på ryggen. De lurte nok litt på denne "tusseladden" som marsjerte fram og tilbake - ene og alene i området.

Suverent førstemann i heisen oppover, i alle fall! Det ble relativt kjølig etterhvert, men en uforskammet behagelig måte å vinne høydemeter på for en toppjeger! Heisen gikk ikke helt til toppen av Børrenøse, slik jeg trodde, men det tok likevel ikke mange minuttene før jeg sto på toppen - i strålende sol og vindstille! Fotograferte litt, og er jo snart vant med perfekt utsikt bort til Hurrungane og Jotunheimen. Blir nok bortskjemt nå, ja.

Reflekterte litt over livet her oppe, da jeg sto her (men muligens ikke helt på toppunktet) på bryllupsreise (!) med kona for ganske nøyaktig 19 år siden. Ikke verst at hun fortsatt holder ut med en toppjeger som meg!

Mot Varhovdtinden
Nydelig pudderkjøring ned fra toppen, og jammen hadde ikke en gått innover i min retning dagen før eller noe - så det var bare å følge på. Kryssa et skispor, og så at sporet jeg fulgte gikk langs noen pinner. (Da jeg gikk tilbake her, var det kjørt opp skispor!)

Oppover flya her gikk det trått, og mer grønt måtte legges på. Samtidig kom en lei sno midt i mot, og det var bare å ta på balaklava og alpinbriller med en gang. Snart tok jeg av fra skisporet jeg fulgte, og satte kursen for den markerte Varhovdtinden. Den så litt bratt ut, og snart var det på med feller, som ble teipet fast til skia etter alle kunstens regler. Har da lært en lekse i slikt kaldt vær med tanke på feller!

Toppen var todelt, der den nordligste var høyest. Opp til skaret mellom de to toppene var det ganske bratt, men bare en 10-15 meter, så det gikk helt greit. På toppen var det igjen helt vindstille, så jeg slo meg ned og spiste og drakk og koste meg i sola. Ruslet etterpå oppom den andre toppen også, siden jeg hadde god tid i dag.

Retur
Tilbake var gliden ganske god, siden sporene nå var kjørt opp. Og nå var det også masse folk i løypene! Jeg fulgte brede dobbeltspor på østsida av Børrenøse, og kom snart inn i alpinbakken. Her tok jeg meg forsiktig ned, like mye sidelengs som forlengs. "Svusj" - noe raste forbi meg! Det var en utforkjører som tydeligvis ville sette fartsrekord. Velkommen tilbake til sivilisasjonen, tenkte jeg; her må en følge med i alle retninger så en ikke blir kjørt ned.

Tilbake etter drøye 4 timer på tur. Temperaturen hadde nå steget litt; -18 grader i skyggen.