Austefjellet og Hausdalshorga via Hausdalen (08.06.2023)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Hausdalen parkering (102m)
Characteristic Jogging
Ascents Austefjellet (808m) 08.06.2023
Hausdalshorga (784m) 08.06.2023
Visits of other PBEs Hausdalen parkering (94m) 08.06.2023
Varden på Hausdalshorga (775m) 08.06.2023
Redningshytten, Gullfjellet (600m) 08.06.2023

Natasha hadde hørt at Hausdalen var perfekt for intervalltrening på sykkel. Her er det lite stigning, svinger og trafikk. Hun ønsket derfor å dra inn hit for å gjennomføre treningen denne dagen. Et herlig høytrykk herjer over Vestlandet disse dagene, og stiene i fjellet er knusktørre. Jeg valgte å slenge meg på for å ta en rundtur over Austefjellet og Hausdalshorga via Hausdalen samtidig som hun gjennomførte treningen. Det begynner å bli noen år siden jeg var på Hausdalshorga sist, så det var på tide å avlegge et nytt besøk. Da er det samtidig fint å teste nye ruter og varianter.

Vakre Hausdalen

Etter å ha plukket opp sykkelen til Natasha på service, kjørte vi inn til parkeringen ved Hausdal. Natasha satte seg på sykkelen og jeg jogget innover Hausdalen. For en dal. Bratte fjell på alle kanter, tørt, lettgått terreng og en sti som nesten ikke synes, lyden av en beskjeden elv og brekende sauer. Helt nydelig område.

Redningshytten på Gullfjellet

Jeg hadde litt tidspress på meg, så jeg hadde bra tempo gjennom dalen. Kom omsider opp til Redningshytten og fortsatte videre oppover på “Rett-Vest-stien”. Mange minner her. Nådde toppen av Austefjellet etter 1 time og 7 minutter fra start. Fortsatte videre nedover ryggen mot Hausdalshorga. Dette partiet er helt nytt for meg. Her har jeg aldri vært før. For et drømmeterreng. Grønt gress, flott sti, solnedgang, deilig temperatur og lite folk. Blir det bedre enn dette?

Litt flaut var det da jeg skulle ta en selfie og plutselig stirret rett opp på en gjeng som satt utenfor teltet sitt. Magisk plass å overnatte på. Her skal jeg sannelig ta med mitt eget telt en dag.

Panorama over Hausdalshorga

Fortsatte opp den flotte ryggen til Hausdalshorga til toppunktet og videre bort til varden før jeg fulgte stien ned til Øvstebø. Var litt bak skjema her, så satte opp farten. Ikke hadde jeg dekning heller, så kunne ikke gi Natasha en lyd. Ankom bilen ved Hausdal og fikk skiftet til noe tørt. Natasha hadde allerede lagt sykkelen i bilen og var ute på løpetur. Jeg kjørte ut av dalen og plukket henne opp langs veien. Etter et stopp på Mac Donalds på Lagunen, var vi hjemme rundt kl 23.30. En nydelig kveldstur i vakkert landskap.