Vikafjellet og Teigafjellet (07.06.2023)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Vikafjellet p-plass (34m)
Endpoint Vikafjellet p-plass (34m)
Ascents Vikanipa (607m) 07.06.2023 12:37
Vikafjellet (647m) 07.06.2023 12:53
Teigafjellet (591m) 07.06.2023 15:06
Visits of other PBEs Vikafjellet p-plass (20m) 07.06.2023 11:40

Etter gårsdagens tur til Inste Håsteinen så virket Vikafjellet som en spennende topp, da basert på utsikten fra Håsteinen.
Dro fra Førde etter lunsj og parkerte bilen på liten parkeringsplass langs fjorden. Noen rødmerker, men deilig med traktorsti første kilometeren.
Solid sti helt til fortoppen. Her møtte jeg to damer som jeg slo av en god prat med, de var ute og samlet trimpoeng. Trimposten var tydeligvis her og ikke mot selve toppunkten snaut 1 km lengre vest.
Videre var terrenget vilt og tildels tung. Kunne sikkert planta 10-20 10pf topper her, veldig mye å ta av.
Nådde toppen etter en liten time. En god halvtimes beinstrekk i sola og med flott utsikt til Håsteinen.

Vurderte lenge å ta en tur bortom Teigafjellet siden jeg allerede først var her borte. Men syns terrenget virket tungt, noe det skulle vise seg og bli.

At jeg ikke har lest meg opp på tidligere rapporter er noe jeg angret litt på. Omtrent samtlige advarer om at turen ut til Teigafjellet innebærer svært tungt terreng.

Fra toppen av Vikafjellet sikta jeg meg inn på ei renne som gikk helt ned fra toppen. Med så mye svaformasjoner så var det greit å finne en renneformasjon for å sikre en enkel vei ned. Dette funka veldig bra, før det ble mye myr og tyngre terreng nede i dalen mellom toppene.

Rutevalget ned fra Vikafjellet. Rød rute starter med en renneformasjon ned mot et tjern, før den følger på siden/i en bekk.

Opp bjørkeskogen var det antydning til dyretråkk. Deretter mer sva.
Jeg tenkte at å følge platået rundt måtte være en kjempeide siden da sparer man høyde. Tok grundig feil. Fra start til toppen var det konstant opp og ned, ulent, skrenter, hammere, små og store tjern. Dette var ekstremt tidskrevende terreng og ikke minst brutalt tungt. Samtlige høydemeter kosta mye. Slenger meg på boven (Ove Lotsberg)s beskrivelser av samme område.

Rutevalg opp mot Teigafjellsplatået. Rød opp - gul ned. Gul er bedre ved vått føre

Ankom toppen og så at det var en liten varde her.
Hele område er veldig uberørt. Ingen spor, ingen varder, ingen menneskelig aktivitet - virkelig uberørt. Sånt kan man sette pris på. Område bærer også kraftig preg av en spennende geologisk utvikling. Her finnes alle 3 hovedbergartene - magmatiske, sedimentære og metamorfe! Man kan virkelig studere seg ihjel her borte.

Returen gikk mye mer sørvest enn veien opp, noe som var svært smart og som kan anbefales for andre som tenker seg hit! Se GPS-spor for mer detaljer.
Møtte på 5 rådyr her oppe. De er nok ikke vant til mennesker for vi sto og så på hverandre i noe som føltes som en evighet, veldig magisk og en fin opplevelse.

Fra bunnen mellom toppene holdt jeg høyden bortover på noe som minnet om et tråkk. Slik gikk det før man var tilbake på stien.
Cola og kullsyrevann på butikken - i dag var dette veldig fortjent!

Noen bilder

Veggen Teigafjellet
Vikafjellet begynner å vise seg