Inste Håsteinen (06.06.2023)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Håstein p-plass (21m)
Endpoint Håstein p-plass (19m)
Ascents Inste Håsteinen (964m) 06.06.2023 14:14
Visits of other PBEs Håsteinen p-plass (32m) 06.06.2023 11:52
Høydalen p-lomme (60m) 06.06.2023 12:00

Flott tur til Inste Håsteinen i dag med John S.
Tåka lå tjukt over toppene selv om yr meldte skyfri himmel og knall sol. Bestemte oss for å kose oss og håpe på at tåka skulle lette.
Vi parkerte på en flott parkering nede ved veien med skiltet videre mot Håsteinen.

Etter et dusin med porter og grinder fortsatte turen på sti. Relativt myrete og bløtt, men helt greit. Utrolig vakker dal dette her, vilt og rått. Kort vei til store opplevelser i dette området.
Fra siste tjernet kjørte vi på oppover lia. Her ble tåka skikkelig tykk og vi så omtrent ingenting. Det var bare å gå litt på kurs og finne veien. Vi så noen varder og fulgte disse. Etter et par luretopper satt vi endelig på toppen av Inste Håsteinen. Tok en god halvtime her før vi tusla nedover på gode snøfelt. Sola stekte og toppen var dagens skille for tåke mellom sør og nord.

På veien ned fant vi plutselig en rødmerket rute som ble fulgt et stykke, men nede på flata gikk den i feil retning så da ble det kurs rett mot kjente trakter.
Ellers gikk dette bra, sola kom mer og mer. Litt synd å la Høydalsnipa stå igjen, men tåka var såpass tykk at vi gadd ikke surre med denne.

Takk for en flott tur John S!

Rød rute er rødmerket. Blå er vardet.

Noen bilder

Frodig første parti. Tåka tykk på toppene
Velkomstkomité
Så tykta det bra til, grei sikt her.