Fagerfjellet (06.02.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Fagernes
Ascents Fagerfjellet (957m) 06.02.2013

Jeg og Kristin tok denne korte turen til Fagerfjellet som en formiddagstur. Jeg hentet Kristin fra Lauksletta kl.8.30 og vi kjørte til parkeringsplassen (egentlig en bussholdeplass) ved siden av veien litt utenfor Fagernes. Snøen var myk og lett å gå opp til vi nådde tregrensen. Deretter var det avblåst på mesteparten av fjellet, og så var snøoverflaten ikke jevn. Det ble litt bedre i høyden, men da vi kom til varden var det bare isete snø. Derimot var det flotte utsikt mot sør langs hele Lavangsdalen. Med sola i ansiktene våre, var det nesten vårstemning. Toppen var vindstille og Hamperokken sin profil var fantastisk å stirre på :-)

lcenter

Vi brukte omtrent 20 minutter på toppen siden det føltes så varmt og utsikt var så nydelig. Vi hadde tid å slappe av, drikke cappuccino og spise litt sjokolade. Det var uansett ikke noe stress å komme oss ned igjen for det var fremdeles tidlig på dagen, kl.11 eller noe sånt. Da vi begynte nedkjøringen var det litt vanskelig på det isete partiet tilbake mot varden, men snøen var ganske bra å kjøre etter hvert, kanskje mellom varden og rundt 500-600moh. Kan ikke beskrive den som puddersnø, men i det minste var det ikke ujevn.

Nedkjøringen
Tromsdalstinden mot nord

Imidlertid traff vi et parti med vindpåvirket snø igjen, og dette syntes jeg var ikke så gøy å kjøre. Jeg konkluderte at sastrugi kan se veldig kult og vakkert ut, men det er noen av en unødvendig hindring til nybegynnere på ski! Da var nedkjøringen ikke min beste opplevelse så langt, men jeg klarte det uten å ramle. Sammenlignet med mitt først besøk av dette fjellet da jeg var på skredkurset, virket denne gangen som en stor forbedring!