Klungeren og Grønefjellet (04.06.2023)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Grønefjellet p-lomme (258m)
Endpoint Grønefjellet p-lomme (258m)
Ascents Grønefjellet (812m) 04.06.2023 12:41
Klungeren (817m) 04.06.2023 13:47
Visits of other PBEs Grønefjellet p-lomme (255m) 04.06.2023 11:49
Fagredalen (462m) 04.06.2023 14:55

Valget falt på dette fjellområdet i dag, ikke utforsket før.
Var veldig usikker på om jeg kunne nå utgangspunktet for parkering i dag pga anleggstrafikken langs veien her. Men det løste seg greit. Parkerte på en plass med høyballer, usikker på om dette er greit så jeg la igjen en tydelig lapp med beskjed til grunneier om å ringe om dette var ufint.

Utrolig fint område dette her, spesielt med Storhesten og Lillehesten full av snø i bakgrunnen.
Etter to grinder gikk skogsveien oppover lia. Veldig lettgått et stykke før det var skiltet mot Grønefjellet. Gamle skilt, litt nostalgisk egentlig.
Stien var overraskende god og da den dro seg oppover mot søreggen så var dette en fryd. Relativt bratt et parti og svetten spruta, men det gikk jevnt og trutt.

Møtte flere på toppryggen, overaskende, jeg skjønner ikke helt hvor de har parkert ... De var heller ikke lokale.
Toppen var virkelig fin, en skikkelig overraskelse at det skulle være så fint. Hadde egentlig forventet en mindre god utsiktstopp.
Tok 10 minutter og planlagte ruta videre mot Klungeren. Skjønte fort at dette terrenget kunne bli seigt med myr og mye opp og ned.

Flere dype kløfter var det og en god del myr. Merket at terrenget tæret på kreftene. Fra ca 704 punktet fant jeg en sauesti, helt nydelig når den også gikk på toppen av ryggene bortover.

Opp mot Klungeren var det et tråkk og noen varder. Utrolig mye kul klyving som kunne lett omgås om man heller ville det. Toppen var flott og tok en god halvtime her før jeg tusla ned nordsiden.
Fulgte gode snøfelt hele veien, deilig tid dette her.
Lengre nede ble det verre med våte sva og stup. Fant da en rute gjennom og endte opp nede ved en støl i Fagredalen. Utrolig fin plass. Stien herfra og ned var veldig bra. Hadde egentlig tenkt til å komme meg tilbake til stien som jeg gikk opp, men droppet dette pga fremdriften. Da får det heller bli 2 km lengre enn å vandre oppover i myrterrenget.

Avsluttet turen langs en fin og frodig traktorvei. For en utrolig flott plass dette her var men en sinnsyk utsikt over Hestene. En lokal hyggelig dame var enig i dette da jeg nevnte det!