Bukkelifjellet (03.06.2023)

Written by siroho GSM

Ascents Bukkelifjellet Østre topp (797m) 03.06.2023 09:58
Visits of other PBEs Årmotdalsvegen (250m) 03.06.2023 09:58
Nå ser eg atter slike fjell og dalar som dei eg i min ungdom såg

Bukkelifjellet

Midt-Telemark 100 pf lista er snart fullført, bare to topper igjen. Vi valgte å ta Bukkelifjellet i dag og lar Blåfjell bli siste toppen.

Vi kjørte til Bø og så videre mot Reskjemheia. Etter Sommerland tar vi av til venstre og inn Skjelbredvegen til vi kom til Årmotdalsvegen. Her er det bom, kr 70 i bompenger som betales med kort. Vi fortsatte inn Årmotdalen til Nord-Årmot og parkerte ved stistart for den blåmerket løypa som går rundt Bukkelifjell.

Vi valgte å gå opp lia på stien/gammel traktorveg. Fint oppover i dag med irrende grønn blåbærlyng. Noen sommerfugler fløy og vi så rødflekket perlemorvinge, skogringevinge og utallige grønnstjertvinger. Aud var med oss på turen i dag og da gikk bakkene helt fint. Greit å ha noen å skravle med, da glemmer en slitet.

Vi kom opp til Skarestulen og gikk ut på pynten og nøyt utsikten mot Lifjell og Øysteinsnatten. Vi passerte et stikryss der vi gikk mot Løkjin og Pina og fortsatte oppover til vi kom opp i svaområdet med glissen furuskog, myrdrag, lyng og småvann. Utsikten ble bedre og bedre. Vi så nå Gaustatoppen og Blefjell og Øysteinnatten sto som en bauta bak oss. Før vi forlot stien og skulle navigere oss til toppen utenom sti, tok vi oss en god pause og fikk oss litt mat.

Det ble litt fin-navigering på kartet før vi la i veg. Det var litt mye "Lifjell"bjørk her så det ble en del fram og tilbake for å unngå det verste, men synes det gikk greit nok. Vi merket at våren var ikke kommet så langt her oppe og noen snøfonner dukket opp da vi gikk ned i dalsøkket. Vi klarte å finne en veg som ikke var for kronglete, men at det ble en del risper på både armer og legger, var ikke til å unngå. Bløtt var det også i dalsøkkene der som snøen fortsatt lå utover myra, men ikke mer enn forventet.

Jeg hadde planlagt ruta til deltalj, så visste hvor vi skulle, ikke for bratt, for skrenter var det nok av. Etter en par opp og ned turer så sto vi på toppen og for en rundskue skal en lete lenge etter.

Vi tok oss god tid på toppen og navngav de fleste toppene og vatna. Vi så Norsjø, Nystulvatnet, Gaustatoppen og Blefjell var tydelige, Himingen, Slettefjell og Heksfjell så vi og Tuddalsdalen og opp mot Gransherad med Skogsfjell i midten. Jeg så nesten hjem til Rohølhaugen, skimtet Ålamoen. Gjøken hørte vi et par ganger på toppen, mens løvsangeren, munk, fuglekonge og møller var trofast følgesvenner på turen.

Så var det å finne vegen ned igjen. Jeg hadde satt meg ut ei rute som ikke var for bratt, men det var litt buskas og myrete i starten, samt litt mer snø. Da vi hadde kommet oss forbi Smånabbene ble det fin blåbærlyng i irrende grønt nedover, bare en opplevelse å gå i. Vi krysset en bekk og fikk fylt på flaskene våre, kaldt deilig vann. Så bar det ut mot en rygg der det var tegnet en sti som gikk opp ryggen. Fint bortetter ryggen, men det dukket ikke opp noen sti. Så stod vi på tuppen og kikket ned og lurte fælt på hvor vi skulle gå, for her var det bratt. Det så ut som det var bare et sted å ake seg ned. Vi kom oss ned det bratteste og var nok enig at det hadde vært lettere å gå opp her. Siste delen av nedstigningen gikk vi i fin blåbærlyng igjen og så kom vi inn på en sti som førte oss ned til den blåmerket stien.

Siste delen av turen gikk på fin traktorveg, veg og sti ned til bilen.

Takk for turen Aud og Øyvind, bedre turfølge kan en ikke få.

Traktorvegen oppover lia
Blåbærlyng med blomst og nydelig vårgrønnfarge
Skarestul med utsikt
Stikrysset der vi valgte å gå mot Løkjin og Pina
Ved tjønna der vi tok av fra stien
Rypebær i blomst, første gang jeg har sett
Passerer siste tjønna og toppen like bak
Toppen er nådd
Så langt var bjørka kommet på toppen. Vi opplevde alle stadier på turen fra knopp til fullt utviklet blad
Utsikt fra toppne
Fornøyd turfølge
Toppen med en rast varde
Gaustatoppen i sikte
Litt bløtt og litt snø i dalsøkka
Himingen dukket opp i fin positur da vi gikk mot ryggen vi gikk ned
Fantastisk farge på blåbærlyngen nå
Her kom vi akende ned fra den furu øverst i bildet
Trollkjerringa står der og passer på oss