Rundkollrundtur med telt (27.05.2023)  5

Rundkoll (426m) 27.05.2023
Store Maurkollen (410m) 27.05.2023
Visits of other PBEs Asgjerdstigfjellet Naturreservat (400m) 27.05.2023

Opp i otta, gni sukatene ut av auekroken, bælme nedpå lettere flytende svartkrutt, fylle storsekken opp til randen så sømmene får ordentelig testa seg, pælme sekk og seg sjæl inn i en litt for automatisk nyvunnen kjerre, 10 pop up-varsler seinere på dashen er jeg ute av garasjen....endelig....
Peisa på oppover mot Henseid i Drangedal hvor jeg skulle møte turkompis Tommy som hadde dratt fra Passebekk, Kongsberg en time eller to før meg.....men ingen Tommy å skue ved ankomst.
Vel, han hadde tydeligvis stoppa på alle rasteplassene på vei nedover, så han dukka faktisk først opp et kvarter etter meg....

Vi traska oppetter grusvei og brakk av på hogstvei ved foten av Asgjerdstigfjellet.
Etterhvert stupte vi inn krattet og bala oss fram til det som på kartet ser ut som et tjern kalt Øvre Roligheten. Perfekt navn for leirplass, må vite, men var bare en oversvømt, svært grumsete og grunn beverdam og ikke egnet for drikkevann og knapt nok til koking....
Vel, en liten kjapp oppdatering på vår egen medbrakte vannforsyning....ikke mye å skryte av med tanke på framtidig middagsmekking, kaffe og kokte frokostegg, samt vanlig tørstedrikke.
Kartstudering var påkrevd, men knapt noe rennende bekker i området her.
Vi valgte å kratte videre innover langs en myrrenne med minimalt stillestående vann i håp om å finne en liten mulighet for vannpåfylling. Etter et stykke tid fant vi en svakt rennende kilde som rant ut under ei ur. Bare å fylle opp alle medbrakte flasker.
Vi var ikke langt unna Lille Maurkollen nå så vi fristet turen opp for å finne en leirplass med litt utsikt. Fant et par brukandes teltplasser og leir ble slått.
Lang pause og et par dugelige slurker av kildevannet, før vi tok turen opp på Store Maurkollen og videre opp på Rundkoll. Fin liten tur gjennom varierte naturtyper.
Tilbake til camp ble det middag og påfølgende lang strekk.
Vinden hadde tatt seg opp betraktelig nå og sola hadde forsvunnet bak heldekkende gråe skyer.
Så dårlig ut med hensyn til solnedgangsbilder, så vi tok turen opp på Asgjerdstigfjellet.
Noen ekstremt flotte eikeskogslommer i sørhellingen her med noen av de tjukkeste eikestammene jeg har sett, flott skue.
Tilbake til teltene begynte horisonten så smått å lysne opp. Og brått trådde sola forsiktig igjennom, en regnskur skylte plutselig ned på samme tidspunkt...helt herlig stemning sånn på tampen av dagen!

Våkna tidlig av alle morrafuglene som kvitret og sang, god start på dagen, så sedvanlig usedvanlig mye logistikk inne i soloteltet, før jeg entret ut i blåbærlyngen og varma trynet i morrasola.
Så frokost og kildevannskaffe med påfølgende sløving på liggeunderlaget...bare å ligge og lytte til fuglekvitteret og vinden som rasler i løvtrærne....avslapning!

Vintereikblader
Eik og barskog
Inni granskauen
Skogstjerne
Furu i eikeskogen
Eikeskog
Regnskur og solnedgang i skauen