Høgåsen ovenfor Hyggen - Asker (29.05.2023)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Hyggen parkering (83m)
Endpoint Hyggen parkering (83m)
Ascents Høgåsen (223m) 29.05.2023 12:09
Visits of other PBEs Hyggen parkering (83m) 29.05.2023 11:40
Høgåsen sør utsikt 1 (213m) 29.05.2023 12:15
Hyggen mellomveggen (130m) 29.05.2023 12:30

Andre pinsedag skulle blant annet brukes til å beise verandagulv. Men før det ville Frida og jeg ta med Luna på en skogstur, og da gjerne til et nytt sted hvor vi ikke hadde gått tidligere. Det skulle bli litt mer skyet utover dagen, så da prioriterte vi tur mens det ennå var litt sol.

Høgåsen (223) ved Hyggen så ut til å være et område med stier og muligheter for en rundtur. Ikke var det lange kjøreturen hjemmefra heller innen vi kunne sette igjen bilen på parkeringsplassen rett før det øverste boligfeltet i Allegodtveien. Her var det nesten helt fullt med biler da vi ankom, med plass til kun 1 eller 2 biler til etter at vi hadde parkert.

Vi ruslet først til enden av Allegodtveien. Der kom vi inn i skogen, og gikk videre på fin sti som i starten var bred som en kjerrevei. Underveis mot toppen kom det flere stikryss hvor vi måtte stoppe opp og sjekke kartet, for her var det fint mulig å gå feil.

Stien passerer like til siden for Høgåsens aller høyeste punkt, som kun er en svak hevelse i skogen. Ingen utsikt fra toppen, men fint allikevel med den nydelige grønnfargen som det er i skogen på denne tiden av året.

Utsikt fikk vi imidlertid på turen nedover, hvor vi gikk bortom et av utsiktspunktene. Derfra så vi langt sørover Drammensfjorden.

Stien endte etter hvert på en vei (Østhagen), som vi fulgte bare drøyt 100 meter. Deretter videre på gruslagt vei som går innunder noen temmelig loddrette fjellvegger. Her er det klatrefelt, og da vi passerte holdt flere taulag på i veggene der. Helt til slutt møtte vi Allegodtveien igjen, som vi fulgte gjennom boligfeltet og ned til parkeringsplassen, hvor det nå var helt fullt med biler. Inntil vi hadde reist da, vel å merke ...

Her forlot vi Allegodtveien, og gikk inn på nettverket med stier. Oppover gikk vi stien til høyre, og på returen kom vi på stien til venstre.
Tidlig på turen fulgte vi kjerrevei i stor og mørk granskog.
Like ved toppunktet på Høgåsen (223), som befinner seg noen meter inni skogen til høyre.
På utsiktspunktet som kalles "Høgåsen sør utsikt 1" på Peakbook. Her ser vi sørover Drammensfjorden.
På returen, hvor stien går inntil klatrefeltet "Hyggen mellomveggen".