Storhovda i Hemsedal på vei hjem fra Stadt. (28.05.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Gravset parkering. (825m)
Endpoint Gravset parkering. (842m)
Ascents Storhovda (1,075m) 28.05.2023 16:44
Stakkestøhovda (1,057m) 28.05.2023 17:10
Visits of other PBEs Gravset parkering sommer (840m) 28.05.2023 16:00

Kjøreturen fra Stadt og hjem til Drammen er 8-9 timer. Vestlandet innbød ikke til tur med regn og vind, så Kriss og jeg valgte en tur i Hemsedal for å få litt avveksling og trim på turen.

På stien opp fra Gravset var det stedvis litt snø i de skygefrie partiene mens sørhellingene for det meste var snøfrie. Jeg følte likevel det var noen dager for tidlig for fotturer i dette området og på denne høyden. Toppen var imidlertid fri for snø, der kom også sola og var definitivt turens høydepunkt med flott utsikt mot Skogshorn.

Posering på toppunktet med snødekte Nibbi og stupbratte Skogshorn som blikkfang.
Veslehorn og Storehorn midt i bildet.
Kriss under Hemsedal-skiltet. Og de markerte fjellene som ses er Veslehorn, Storehorn og Totten.
Jeg har ennå ikke kjørt ned fra Nibbi på ski. Det er planen for neste vinter.
Her ses det en del snø i skyggefulle partier nord for Storhovda. Bildet er tatt omtrent rett vestover fra stien mot Stakkestøhovda.
Posering på Stakkestøhovda med Helsingvatnet og Storevatnet i bakgrunnen.
Parkering ved Gravset skianlegg.