Høgeli (27.05.2023)

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Høgeli (527m) 27.05.2023 11:42

Høgeli på Grønkjær

Denne toppen hadde jeg tenkt meg som skitopp pga toppen ligger midt i ei rundløype, men jeg er glad jeg valgte sommerutgaven pga det er tett skog til tider.

Vi kjørte fra Notodden og opp til Grønkjær skistadion. Siden det kostet kr 65 å parkere, så valgte vi å parkere ved vegen på utsiden. Men hvis en er interessert i å støtte skisporten og asfalterte sommerløyper for rulleskikjørere så er det bare å betale, stor fin parkering og en stort flott anlegg.

Vi hadde tatt med syklene og syklet inn til Skjeggestul. Hullete veg innover og vegen er stengt med bom ved parkeringen. Derfra gikk det en traktorveg forbi Skjeggestul og videre innover, retning toppen. Jeg tok en titt innom gamle tunet til Skjeggestul. En stund siden det har vært folk her. Så at det sto en stolpe her, så det er nok mange som kommer til å gå hit i sommer på stolpejakt.

Vi tuslet innover traktorvegen som ble veldig usynlig etter hvert, men ved å følge stien på kartet så holdt vi kursen. Da vi kom til ei myr gikk vi ned til den og over og opp ryggen som følger til toppen. Litt utsikt ble det på turen oppover også, men det var også partier det var meget tett. Det var sva her og der, men de var litt bratte, så vi prøvde bare å finne vegen opp som var best. Godt jeg ikke gikk på ski, men truger hadde jo gått.

Vi kom opp til en fint og åpent toppområde med utsikt over Blefjell, Gaustatoppen og Lifjell. Himingen reiste seg fint i landskapet. Jeg har ikke sett den fra denne siden noen gang. Fin plass.

Tilbaketuren ble stort sett samme veg. Vi skulle videre til Klokksfjell, så ikke behov for de store rundturene her.

Stikrysset der vi tok av.
Skjeggestul
Utsikt til Blefjell
Porten til |Høgeli
Toppen
Tett skog til tider, men greit å komme fram