Søre Smørstabbtindane fra Krossbu (fjellski) (20.05.2023)

Written by BeateBaglo (Beate Baglo) GSM

Ascents Søre Smørstabbtinden (2,033m) 20.05.2023
Sørvestre Smørstabbtinden (2,045m) 20.05.2023
Storoksle (1,927m) 20.05.2023
Sør for Storoksle (1,860m) 20.05.2023
Visits of other PBEs Krossbu parkering (1,255m) 20.05.2023

En lovende værmelding gjorde at KF inviterte meg med på toppturhelg i Jotunheimen. Med utgangspunkt fra hytta i Bøverdalen, var det bare å velge hvor vi skulle gå. Siden vi begge nå har fjellski, så valgte vi bort randoneeskiene denne gangen, og bestemte oss for å gå fra Krossbu (kl. 09:15) til Søre Smørstabbtindane, og kanskje ut på Gravdalstind dersom alt gikk bra. Det var første natta med plussgrader på Krossbu, så snøen var myk ved oppstart. Det var varmt, men disig, så sola steika heldigvis ikke alt for mye på oss på vei opp ved Bøverbrean, men vi fryktet det ville bli vanskelig føre for oss ned. Det var god sikt, og vi så sola skein på Leirbreen og Kalven. Dessverre mista vi sikten da vi var kommet omtrent midt på Smørstabbreen, rundt 1800 moh. Vi bestemte oss for å fortsette videre, med håp om at det klarnet opp. Kart, kompass og GPS var med, så det var bare å traske i veg. Det var vanskelig å navigere uten sikt, men vi kom etter langt og lenge fram til skaret mellom Sørvestre og Søre Smørstabbtindan. Det var fremdeles ingen sikt, men vi bestemte oss for å gå opp på Sørvestre for erfaringens skyld. På veg ned derifra så fant vi ut at vi like gjerne kunne fulgt ryggen opp, samme veg som vi fant ned. Fremdeles uten sikt, men siden vi var så nære, så bestemte vi for å ta korteste veg opp til Søre Smørstabbtindan, rett opp fra skaret. Vi tok av oss skiene ca. halveis. På veg ned kunne vi beholde skiene på. Det var fremdeles ingen sikt, så vi lot Gravdalstinden være igjen til senere. Det klarna opp igjen da vi var nede på breen, og vi fikk et fantastisk vær resten av dagen. På tur tilbake gikk vi oppom Storoksle, og fikk mye morsom telemarkskjøring på veg ned til Krossbu. Det var en fantastisk fin tur, til tross for manglende sikt på de første toppene, så vi fant ut at vi tar turen igjen neste vinter, litt tidligere i sesongen. Totalt, med all rot med navigering og manglende sikt, så brukte vi 7 timer på turen som var 18, 26 km lang...