Store Ringstind (20.05.2023)

Written by Maline (Malin)

Ascents Store Ringstinden (2,124m) 20.05.2023

Store Ringstind er en topp jeg lenge har hatt lyst til å gå, men forholdene har sjeldent vært gode de gangene muligheten har bydd seg. Denne gangen derimot - endelig skulle det klaffe! Værmeldingen var prima og forholdene deretter. Vi kunne gå med ski fra bilen langs hele Ringsdalen. Startet lovlig seint (i dag også) - litt på grunn av at vi måtte kjøre fra Valdresflya, og litt fordi vi tenkte at tåka ville lette litt utpå dagen, men mest fordi vi koser oss litt for mye med kaffe før tur.

Jeg hadde sett for meg at vi måtte bruke enten stegjern, isøks og/eller skarejern i de bratte partiene opp mot Ringsbotn, men det var ikke behov for det. Vi tok av skiene de siste meterne før toppen. Her fikk vi også tydelig øye på redningshelikopteret som måtte hente ut et par skiløpere nedenfor Dyrhaugstindene. Det var som ventet veldig mye folk i fjellet denne dagen.

Jeg gikk i shorts hele veien opp, til tross for at tåka aldri lettet. Vi fikk dessverre ikke den utsikten vi hadde håpet på, men det var vindstille og temperaturen var god. Nedkjøringen langs breen var utrolig flott! Skulle gjerne tatt med Midtre og Austre, men det får bli en annen gang.

Vel nede i bobilen ventet grillen på oss - det smakte fortreffelig med burger og øl til solnedgangen.