Snønipa (20.05.2023)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Snønipa (1,826m) 20.05.2023

Bestemte meg for å legge sesongens siste skitur til en skikkelig topp, og valget falt tidlig i uka på Snønipa. Jeg sov i bilen nede i Stardalen, og startet dagen med å kjøre så langt jeg kunne oppover Haugadalen. Et skred ble krysset med ytterste forsiktighet, og firehjulstrekk kom til sin rett over et snøfelt helt mot parkjeringen på toppen. Heldigvis kom jeg helt opp, og kunne starte turen fra veis ende!

Skisesongen på hell ved Haugastøylen

Ski ble festet på sekk de første kilometerne, men jeg var optimistisk på at bæreetappen ikke skulle bli alt for lang. Rett etter Haugastøylen kunne jeg erindre en kontinuerlig snølinje oppover dalsiden mot Haugabreen. Det ble noen lyngpartier, men skiene ble på resten av turen.

Haugabreen

Vel oppe ved brefallet tok jeg en rask vurdering og bestemte meg for å ikke begi meg ut på breen aleine under rådende forhold. Oppe ved 1100 moh var det nesten bare blåis, og jeg hadde ikke med meg nødvendig utstyr for å gå oppi der. Bestemte meg derfor for en variant opp østflanken under høyde 1687, for deretter å dreie nordover når jeg nærmet meg toppen av breen. Jeg visste ikke hvordan denne varianten skulle se ut mtp. breforholdene, men antok at den ikke skulle være snillere enn selve brefallet. Litt trygghet lå det i at det var flere gamle skispor oppover her.

Sprekkene ved 1100 moh - Bestemte meg for å omgå brefallet pga. dette synet.
Ferden gikk opp østflanken

Jeg dreide til slutt skrått nordover og kom inn på selve breen, og her så det meget pent ut mtp. bresprekker. Uheldigvis rullet det nå skyer innover fra sørvest, og jeg forberedte meg på en tur med nesa i GPS'en de resterende kilometerne. Heldigvis for meg så holdt skyene seg på ca. 1700 moh, og kun selve Snønipa var borte. Litt kjipt det og, men jeg fikk i alle fall god sikt frem til foten av nunataket.

Første glimt av toppen - Skyene faretruende nære.
Tilbakeblikk ned dalen
Brenndalsbreen

Herlig utsikt mot brefallene mot øst, altså Biksdalsbreen med naboer. Da jeg endelig ankom siste bakke ble jeg fullstendig innhyllet i tåka, og sikten ble redusert ned mot et par meter. Heldigvis var det spor i snøen fra skikjørere som jeg kunne følge oppover, men tok et par titter på GPS'en bare for å sjekke at jeg holdt meg på trygg avstand fra stup. Plutselig stod jeg med skituppene i varden, og gikk rundt for å få le fra vinden. Så langt hadde jeg gått i shorts og t-skjorte, men nå var det på tide å hoppe inn i vindtett.

Den beste utsikten jeg fikk foreviget fra toppen

Et par ~10 sekunders glimt uten skyer på toppen fikk jeg i det kvarteret jeg ventet, men kamera rakk jeg ikke å finne frem dessverre. Derfor ble det kun tåkebilder fra dette toppbesøket... Tålmodigheten rant litt ut med tanke på utsikt, så jeg spente bindingene og vente tuppene nedover. Et par herlige svinger og litt staking senere var jeg tilbake i østflanken til Snønipa. Til min skuffelse var nå Snønipa skyfri, og det skulle den være resten av dagen. Altså bommet jeg maksimalt på timingen her. Skulle hatt litt mer is i magen!

Rett under toppen klarnet det opp
Briksdalsbreen
Så var toppen skyfri!

Nedkjøringa var fin nok, men det var periodevis ordentlig sugeføre som fikk meg ut av balanse. Derfor ble ikke hastighetene de helt store. Fine svinger ble det uansett, og jeg kom helt til bunnen av dalen med ski på beina. Moro å finne ei rute gjennom lite snø på den måten. Skiene gikk tilbake på sekken, og etter noen kilometer senere kom jeg fram til parkeringa. Her ble det cupfinale på radioen mens jeg kjørte hjemover til Eiker. Det ble en fin slutt på skisesongen!

Sesongens siste høydemeter på ski