Burkelandsfjellet (Osterøy 11/23) (02.02.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Horsås (220m)
Endpoint Samme (220m)
Ascents Burkelandsfjellet (365m) 02.02.2013 14:15

BURKELANDSFJELLET

Traktorveg øverst på Horsås som går over i sti mot toppen
Utsikt mot Valestrand og Sørfjorden
Burkelandsfjellet. Iseggene til venstre, Orretuva 303 moh til høyre

Også kalt Horsåsfjellet da det ligger nokså midt mellom de to bygdene. Denne gangen hadde jeg ikke gjort noe forarbeide med rutevalg, kun sett på kartet og funnet ut at det enkleste antagelig ville være å starte fra Horsås. Etter turen til Iseggene kjørte jeg fra Skor tilbake til Valestrand og tok av til venstre mot Røskelandsdalen. Dreide mot høyre i Tveitaskaret og opp sideveien til Horsås der jeg fant meg en parkeringsplass. Kom etter en liten, unødvendig sløyfe mot NØ inn på en traktorveg som førte over i en sti som var grei å følge helt til toppen. Isete partier nederst. Stien ver tydelig nok, men ikke godt vedlikeholdt. Det var nå slått over til varmegrader og bukse og etterhvert også støvlene ble kliss våte etter nærkontakt med einerbuskene langs stien. Oppe på toppen etter ca. 20 min kl 1415. Trigmerke og kasse med turbok. GPS 6715277 304580. Fin utsikt, men gråvær la en demper på opplevelsen denne dagen. Tilbake samme vei. Jeg var heldig, og rakk akkurat fergeavgangen kl 15 fra Valestrand tilbake til Breistein på fastlandet.

Start date 02.02.2013 13:49
(UTC+01:00)
End date 02.02.2013 14:31

Ikkje Horsåsfjellet!

Written by elbu 01.07.2013 20:09

Som ein av grunneigarane på fjellet, vil eg påpeike at 80 prosent av fjellet er Burkelandsgardane sin eige. 1000 mål. Fjellet går heilt til Småland, og det er mykje brattare frå garden vår. Vestover er det ein temmeleg tung oppstiging.