Høgdebrotet og Eggen (13.05.2023)

Written by Johanleistad (Johan Leistad)

Ascents Eggen Nordtoppen (2,041m) 13.05.2023
Eggen Sørtoppen (2,045m) 13.05.2023
Høgdebrotet (2,226m) 13.05.2023
Visits of other PBEs Vargebakken - parkeringslomme sør for (1,145m) 13.05.2023

Gikk fra parkeringslomme litt sør for Vargebakken sammen med Hanne. Satte spor direkte opp mot Høgdebrotet og tok av fellene før vi cruiset ned mot eggen ut mot Eggen.
Vi hadde sett oss ut dette på forhånd som et fint sted for lunsj og vurdere forholdene ned mot Eggen. Jeg hadde forventet å finne noen slynger som minnet om et rappelfeste, men fant ikke dette (hvert fall ikke noe over snøen). Lagde derfor et anker med et par kammer og en nøtt. Likte ikke helt retningen på ankeret, gikk derfor på nordsiden av hammeren hvor det var noe slakere og det som virket å være solid snø på enkelte partier. Kom meg omsider ned på eggen ved hjelp av 30m tau.

Fra Høgdebrotet ser det bratt ut opp til Eggen Sørtoppen, men tidligere erfaringer tilsier at det som regel verre ut på avstand. Dette holdt motet oppe når jeg letet etter en fornuftig måte å komme meg ned fra Høgdebrotet. Når jeg kom frem til klyvinga opp til Sørtoppen viste det seg å være grei klyving både opp og ned.

Opp igjen til Høgdebrotet knøt jeg meg inn i tauet igjen og sa ifra til Hanne som satt på standplass om at jeg var klar til å klatre opp igjen. Prøvde meg på direktevarianten først, men dette viste seg å være litt for vanskelig med randosko for meg. Ble derfor ruten ut til venstre og må stegjern var dette veldig greit.

Veldig fin dag i Gjendealpene med strålende vær og minimalt med vind. Dagen ble avsluttet på Bessheim med en utmerket 3-retters og Arne Brimis Raudvin.