Bjørnafjorden: Kyrkjehovda i Fusa (15.05.2023)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Sundvorvegen (62m)
Endpoint Sundvorvegen (62m)
Ascents Kyrkjehovda (195m) 15.05.2023 13:20

Turstart rett øst for for en tunell i Sundvorvegen. Litt dårlig trasevalg i starten, måtte krysse en del myrpartier før jeg kom inn på stien som går øst for tjernet. Derfra greit å gå på gammel skitrase til jeg tok av inne i dalsøkket som går til Håvikvatnet. Opp dalsiden til toppen gikk det også greit, selv om jeg måtte passere flere store felt med rotveltet skog. Ingen ordentlig topp men flere småhauger som har tilnærmet samme høyde. Heller ingen utsikt, så denne toppen tilhører hjorten og hjortejegerne, og noen få PB brukere. Ned traseen var litt bedre en turen opp, da jeg klarte å omgå noen av skogen som lå nede.

toppen på Kyrkjehovda

Ser at denne toppen har fått dårlig skår og omtale av tidligere besøkende. Jeg hadde fint turvær og rett tid på året med lite bunnvegitasjon ga en fin turopplevelse.