Rundkoll (15.05.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Rundkoll (426m) 15.05.2023 11:56
Visits of other PBEs Rundkoll parkering (112m) 15.05.2023 10:50

Var på Rundkoll første gang i januar 2020. Måtte opp igjen idag da Rundkoll inngår i Drangedal sparebanks topptur konkurranse. Kjørte til Henseid og tok inn Henseidveien. Fulgte den i 2,2 km og tok inn til venstre på Plankedalsveien og fulgte den i 860 meter til Rundkoll parkering. Kartet viser en bom i Plankedalsveien, denne er feil plassert. Bommen er ved parkeringsplassen. Hadde med sykkel og syklet veien 1,9 km nordover Plankedalen. Satte igjen sykkel og fulgte blåmerket traktorvei opp til venstre. Etter 500 meter passeres Per Kittilsens stue. Veien går forbi og bak hytta. Fulgte traktorveien videre oppover til ca 700 meter fra toppen. Der den stopper fortsetter blåmerket og tydelig sti opp til branntårnet på Rundkoll. Branntårn som er 16 meter høyt, bygd i 1939. Etter krigen overtok "Luftkommando Østlandet" tårnet, og det ble bemannet for å følge med fiendtlig flytrafikk over Østlandet. Tårnet kan bestiges på eget ansvar. Etter niste og kaffe på toppen av tårnet var det samme vei tilbake til sykkel og bil. Tur-retur ble det 9,6 km på 2 timer og 25 minutter.