Vássjátjåhkkå (14.05.2023)

Written by risvollhilde (Hilde Risvoll) GSM

Ascents Vássjátjåhkkå (1,245m) 14.05.2023
Mektige fjell i nord, i sentrum Vardetoppen/Stortoppen, til høyre Otertoppen med Vagnatjåhkkå bak , mener jeg. Mellom der tror jeg det er Dama.
På vei ned fra toppen
På toppen. Nord Sauro i sør

Tur på sugende føre og delvis stekende sol. Med på turen Helge og Hauru. Hadde levert phd 2 dager før, så sliten. Vi kjørte til krysset før bakken opp til Lomi. det sto to biler der fra før og en spontan oppstått vårelv rant over veien. Det var ikke snø absolutt overalt, men det gikk greit å gå. Vannene var delvis helt turkise under isen, så vi unngikk de. Først bakken opp og så til Raphpesvarre. Deretter over åsene opp og ned til Vassjatjhkkå. Vi gikk nok unnødvendig mye til høyre på turen til, da vi holdt litt mer nordli på vei til bake slapp vi litt av opp og nedbakkene. Hadde vi gått direkte fra veien, ville dette blitt en kort og grei tur. På dette føret og den dagen, ble vi slitne og sulltne alle 3. Vi så ikke noe liv annet enn en død rein som det bare var hår og bein igjen av. Men det var magiske fjell rundt, særlig i Nord, men også inne i Sverige.