Kort skitur fra nordøst (02.02.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Dalavardin (989m) 02.02.2013
Panorama mot vest fra toppen.

Fra rv 251 fulgte jeg skilting til Garin. I noen bratte kneiker mot slutten, like før jeg var oppe på fjellet, var jeg glad for at det var tørt vinterføre og brukbart veigrep - hadde ikke all verden med dekkfriksjon å gå på her!

Framme ved innsjøen Garin, tok jeg til høyre (SØ) på en smalere vei. Fortsatt var det vinterbrøytet og ingen bom - slikt liker jeg! Etter 1,3 km kunne jeg igjen ta av til høyre - her var det skiltet bl.a Vardefjell. Veien ble nå enda smalere, og med høye brøytekanter tok jeg det pent - og håpet på ikke å møte noen bil denne lørdags formiddagen.

Etter en meget snau kilometer var det stopp; en låst bom sørget for det. Heldigvis var det en liten p-lomme her, eller var det ment som snuplass (?), så jeg parkerte her og satset på lite trafikk.

450 m igjen til toppen.

Med skiene smøg jeg meg under bommen, og labbet oppover veien i hyttefeltet. Ikke så veldig spennende veivalg, men antakelig kortest vinterstid. Vinden rusket i tretoppene, så det var rett å styre unna høyfjellet i dag, tenkte jeg.

Oppe på 970 hm krysset et skispor veien jeg fulgte, og jeg tok gladelig av mot venstre og ut over Størrtjednet. Gleden ble kortvarig, etter bare 100 m måtte jeg over i et scooterspor, men her var det også skiltet til toppen. Scootersporet ledet helt opp - så det ble en lett og behaglig tur likevel. Tom trekasse på toppen, men fin utsikt. Det blåste ganske bra, så etter litt fotografering (uvant vinkel for meg på Bjørgovarden m.fl topper) skled jeg gladelig tilbake til bilen. 45 min t/r.

Til andre skiløpere: Det går en del løyper i området her, og derfor er det sikkert andre og finere skiturer opp. Min var i alle fall kort og rask - og det passet meg i vind og overskyet vær (riktignok i opplett.)