Hol/Skarvheimen: Helmaks tur til Blåbergi (13.05.2023)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Blåbergi Vest (1,801m) 13.05.2023 12:01
Blåbergi (1,802m) 13.05.2023 16:01
Tyrvlesnuten Vest (1,653m) 13.05.2023 17:17

Dagen startet med litt lavt skydekke/skodde over toppene øst for Geiteryggtunnelen. Yr lovte at det skulle klarne opp fra 1300, så vi håpte på det beste. Vinjar og jeg koste oss lenge på morgenen etter at Ove hadde tatt laus på sin solorunde for dagen.

Det var varmt og fint, og på ingen måte ønskelig med steikende sol første stigningen opp langs elva Tyrvla. Vi tok oss en pause og drakk og fylte på litt energi, før vi fortsatte opp til vatnet 1459 i Tyrvlesbotn. Her tok vi nok en lang pause i sola som hadde kommet for fullt. La igjen en del klær samt slalomutstyret til Vinjar og fikk dermed lettet noen kilo fra sekken. Av med langfeller og etterhvert i godt og jamnt driv mot Blåbergi. Vi gikk i shorts/stilongs opp til toppen, der var det greit å ha på vindjakka. Flott utsiktstopp!!! Vi var kjempeforøyd begge to, og nedkjøringen på fjellskia gikk som en lek for begge :-)

Tilbake ved sekkene våre ved vatnet, ble Vinjar sittende og vente på meg, mens jeg gikk raskt opp på Tyrvlesnuten, noe han syntes var helt ok, da han fikk leke seg med Supermario på nintendoen imens ;-)

Etter denne kjappe avstikkeren, koste vi oss vel og lenge med mer mat og drikke, før vi kunne nyte den kjekke returen ned igjen mot bilen. Vinjar suste friskt nedover med slalomskia, og jeg klarte meg bra også med tung oppakning og fjellski. Det ble en fantastisk flott dag for oss begge!!!

Etterpå plukket vi opp Ove ved Viervatnet, og satte kursen tilbake til bobilen og en deilig avslutning på en flott turdag med god middag og underholdning på nettnrettet med Huskestue :-)

Skodda ligger ennå litt nedpå på vei oppover langs Tyrvla
Nærmer oss skaret i toppen og skydekket brekker opp
En liten pitstop
Rastesteinen ved vatnet
Deilig stund i sola før vi setter kursen mot Blåbergi
Solbrillemoro
Nærmer oss toppen
Bllåbergi 1802
Blåbergi 1802
Nedoverturen
Tyrvlesnuten
Tyrvlesnuten mot Blåbergi
Fint nedrenn fra Tyrvlesnuten
Vinjar i farta nedover mot bilen
Kjempefornøyd gutt !
Ove har også hatt en topp dag!