Kultur på Oscarsborg og tur på Håøya. (13.05.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Drøbak. (10m)
Endpoint Drøbak. (14m)
Ascents Søndre Kaholmen (29m) 13.05.2023 11:35
Nordre Kaholmen (22m) 13.05.2023 11:55
Varden i Frogn (230m) 13.05.2023 14:23
Ramneflauet Sør (193m) 13.05.2023 15:24
Visits of other PBEs Håøya skyteskår (220m) 13.05.2023 14:47

Med bedre værmeldinger øst for Drammen var jeg veldig positiv til Kriss sitt forslag om tur til Oscarsborg og muligheten for å kombinere det med tur til Håøya. Ferjeruter ble grundig undersøkt og med start kl. 09:50 fra Drøbak til Oscarsborg hadde vi god tid til å utforske Kaholmene hvor Oscarsborg ligger. Vi brukte god tid på museet og fikk med oss mye historie om Oscarsborg og senkingen av Blucher. Etterpå ble det også tid til sjokolademuffins og is.

ruter tok oss videre til Håøya kl. 12:50. Turen til topps på Håøya gikk stort sett på gode stier, med unntak av avstikkeren til toppunktet som måtte gås i terrenget. Deretter gikk vi også videre til kanonstillinger lengre sør på øya. Tempoet var på den bedagelige siden; vi hadde cirka tre timer til rådighet på Håøya. Fra Håøya tok vi ruter sin rutebåt igjen kl.16.10 tilbake til Drøbak.

Vi bevegde oss 23,4km, men av dette var 10,9 km båttur, altså 12,5 km fottur som det står i oppsummeringen øverst.

En veldig fin dag med kultur og tur.

Denne militærbåten tok oss til søndre Kaholme hvor Oscarsborg ligger.
Største kanon på Oscarsborg.
Oberst Birger Eriksen.
Undertegnede midt mellom Norges siste unionskonge og Håkon 7.
Olav 5. og Harald 5.
Høyeste punkt på søndre Kaholmen.
Høyeste punkt på nordre Kaholmen.
Det er ikke så mange av #ruter sine båter som går innom Oscarsborg.
Baronen var en fin rutebåt.
Toppområdet på Håøya. Tipper dette har vært en kanon. Kanskje luftvernkanon.
Undertegnede på toppen av Håøya.
Oppe på kanonstillingen "Håøya skyteskår" ses ned til fjorden mellom Håøya og Sætre.
Toppen av Ramneflauet Sør.