Hol: Rundtom Geiterygghytta (12.05.2023)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Geiteryggtunnelen vestre parkering (1,156m)
Endpoint Viervatni (1,060m)
Ascents Såteggi (1,426m) 12.05.2023 12:05
Sundhellerskarvet (1,611m) 12.05.2023 14:04
Vasshellerbrotet (1,530m) 12.05.2023 15:24
Godfjell Øst (1,540m) 12.05.2023 17:36
Ynglesnuten (1,572m) 12.05.2023 19:11
Visits of other PBEs Geiteryggtunnelen vestre p-plass (1,156m) 12.05.2023 12:05
Geiterygghytta (1,229m) 12.05.2023 15:45

Startet dagen med å kjøre fra Vassbygdi og opp til Geiteryggtunnelen. Der startet vi på turen opp til Sundhellerskarvet. Det var meget varmt i dag og underveis skortet det på motivasjonen til Vinjar. Det tok derfor litt tid. Heldigvis lettet det underveis matstoppen på toppen, og gleden kom tilbake igjen :-)

Jeg satte av gårde før Vinjar og Ove mot neste topp, Vasshellerbrotet. Vi ble enige om at jeg skulle ta en lenger runde solo, mens de etterhvert satte kursen også mot Vasshellerbrotet før retur til bilen.

Det var fint å renne ned etter Vasshellerbrotet mot Geiterygghytta. Her var det folketomt. Sesongen er avsluttet 1 mai. Jeg kom etterhvert inn på noen dagsferske skispor da jeg kom inn på den kvista løypa sørover mot Godfjell. Fant en ok rute opp til Godfjell. Her var det plutselig mye blaut og råtten snø etter at den varme ettermiddagssola hadde varmet opp de sørvendte sidene. Jeg tok meg en lang og god pause på toppen. Etterpå var det å fortsette videre mot Ynglesnuten. Gikk fint å finne en fin rute dit. Lettgått terreng, selv om terrenget er ganske kupert innimellom.

Flott skue fra Ynglesnuten! Fint nedrenn fra toppen nordover før jeg kunne sette kusen mot dagens siste topp, Såteggi. I og med at det allerede var blitt kveld, og snøen var litt skarpere og med tendens til gjennomslagsføre i de skyggevendte sidene, skrådde jeg jeg noe vestover og kom inn etterhvert på ruta nordover mot brua øst for Vatni. Her ventet ove og Vinjar på meg og vi kunne sammen kjøre og hente bobilen som foreløpig sto parkert på vestsida av tunnelen.

Superflott runde i spennende terreng og ikke et eneste glimt av andre skiløpere :-)

Vassbygdi
Utsikt fra Vasshellerbrotet mot Sundhellerskarvet
Geiterygghytta
På vei opp fra Geiterygghytta mot Godfjell
Har kommet meg opp fra sørsida mot Godfjell og kan fortsette med skia videre mot toppen