Dronningje Trollsteineggje og Glittertinder (06.05.2023)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Trollsteineggje S1 (2,250m) 06.05.2023
Trollsteineggje S2 (2,215m) 06.05.2023

Dronningje og Trollsteineggje

1. mai helgen ble litt amputert værmessig så nå var vi langt over gjennomsnittet gira på å bade i vårsola hele helgen. Espen stilte opp med lavvo med fyring og forholda lå til rette for en heidundranes to-dagers i Jotunheimen. Planen var å renske de siste toppene nord for Glittertind på lørdag og utforske Veobreahesten på søndag.

Reiste fra Kvam klokken 06:00 i retning Visdalen. Bommen var stengt rundt 5 km fra Spiterstulen men det passet egentlig fint å ta sommerruta opp mot Grjotbrean. Litt knot opp skogen men snirkla oss greit oppover på hardt og fint føre. Jeg tenkte vi måtte gå rundt og inn på breen fra nedsiden men Espen hadde studert kartet og hadde en annen plan. Det skulle ut i fra kartet være mulig å ta seg ned på breen fra høyde 1950. Kartet tar ikke hensyn til skavler og jeg var i utgangspunktet litt skeptisk men kult om det går. Hvis det ikke går må vi bare ta runden motsatt veg enn først planlagt. Litt ekkelt siden det var vanskelig å se hvor bratt det var over kanten. Sendte Espen først og han fant akkurat stedet hvor vi kunne kjøre ned. Et lite magesug ned de første høydemeterene, deretter en flott og kort nedkjøring. Nede på breen var det full kok i gryta. Merkelig hvor varmt det blir på en isbre. Sette deretter kursen mot Trollstein-rundhø og gikk rett på. Ragnhild kunne tikke av topp nummer 296. Stor varde på toppen og praktfull utsikt i alle retninger! En liten fotoshoot på toppen.

Det var spor over eggen så det er tydelig ikke lenge siden det har vært folk her. De fleste turrapportene over Trollsteineggje var på sommertid og siste vår-bestning var registrert i 2012. Vi var litt usikker på hvorfor det er mer populært på sommerstid da dette helt klart er en vinterklassiker. Området har ekstremt mye stein og det er mye finere å gå her når steinene er dekket av snø. Først opp på Dronnigje og deretter videre mot Trollsteineggje. Opp Trollsteineggje ble det etterhvert ski på sekk og jeg tok på stegjern. Forholdene var fine og det var egentlig ikke behov for stegjern men greit å prøve nytt utstyr. En ny verden å ha stegjern med bøyle.
Vi omgikk det eksponerte partiet nord for toppen uten vanskeligheter på vestsiden. Gikk overraskende fort opp til toppen 2300 moh. Rart å stå på 2300 meter høyde å føle seg så liten bak Glittertind enorme nordrygg. Videre bortover eggen kunne vi høre Ragnhild telle 297, 298, 299 før hun brølte ut 300 på S0. Trollsteineggje var komplett og Ragnhild nådde topp nummer 3000 og var meget fornøyd. Kjørte ned ryggen før vi gikk opp skaret ved austre Glittertind. Espen tok ny fartsrekord rett ned fra S0 og nådde en topphastighet på 80 km i timen i følge klokka. Gikk med tau oppover brefallet for å være på den sikre siden.

Glittertinder
Ragnhild manglet også austre Glittertindoksle så vi tok turen opp før vi gikk over Glittertind til de to vestre glittertindokslene. Vanvittig fint å komme på ryggen til Glittertid å se fjellene sørover. Dette er høyreist arkitektur på sitt mest estetiske. Kunne se Veobreahesten som ble morgendagens prosjekt. Dæven det blir en lang innmarsj nå som veien inn til Spiterstulen er stengt.

Strålende fornøyd med at dagens turmål var nådd startet vi tilbaketuren. Klokken var bare 16:30, og vi hadde egentlig ikke lyst til å avslutte turen. Så innover Jotunheimen på jakt etter ubesøkte topper men det blir langt til neste. Tenkte vi kunne i det minste traversere bort og kjøre ned rennen/bekkedalen sør for Glitteroksle. Her er det ofte god snø og lite spor. Hardt under og 5 cm løs styresnø på toppen. Perfekt!. Et par stavtak sklei vi greit ut igjen og ned lia. Litt bushing ned skogen men av typen morsom bushing.

For en drømmedag. Fant leirplass nede i Galdesand og gjorde opp tidenes bål. Det ble både burger, bacon, potetgull, øl og akevitt før vi krøyp under posen rundt 23:00. Kristin og Bjørnar som skulle komme etter neste dag. Fortsettelse følger.

Dagens fotograf
Til og med vi tar oss bra ut i kameraet til Espen
Trollsteineggje
Avsluttningen på Trollsteineggje. Siste topp er nubben rett før breen.
Fint å komme opp til Glittertind å få utsikt sørover. II midten ser vi Veobreahesten som ble morgensdagens prosjekt