Store Finsenuten (07.05.2023)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Finsehytta (1,223m)
Endpoint Finsehytta (1,223m)
Ascents Store Finsenuten (1,599m) 07.05.2023
Visits of other PBEs Finsehytta (1,223m) 07.05.2023

Dag 3 av Finseeventyret vårt bydde på en noe kortere tur: Til Store Finsenut. Denne turen var vesentlig kortere enn gårsdagens, men like fullt noe lenger enn vi antok. Temperaturen var omtrent to grader høyere i dag enn i går; og gikk dermed like over nullpunktet midt på dag

Undertegnede klar for turstart!

Vetle Finsenuten (1493) i midten av bildet og Store Finsenuten (1599)

Fin utsikt mot Store Finsenuten. Finsesåta (1473) ses til høyre. Vi går opp på baksiden av Store Finsenuten ved å gå inn like sør for Finsesåta

Turstarten i dag var den samme som i går. Nå er vi vesentlig nærmere Finsesåta

Vi koser oss på tur!

Undertegnede på tur

Ingvild drar oss oppover bakkene mot punktet på 1588moh., som er det nordligste høye punktet på Finsenuten

Utsikt fremover mot toppen. Hardangerjøkulen (1861) i bakgrunnen

Ingvild med Finse i bakgrunnen

Undertegnede ved steinen på toppen. Toppvarden like i bakgrunnen. Vi brukte 1t 38min opp hit

Panoramabilde av Hallingskarvet (1933) og Hardangerjøkulen (1861), de høyeste toppene i Viken/tidligere Buskerud og i tidligere Hordaland fylker

Selfie fra toppen!

Ingvild speider tilbake mot Store Finsenut fra Finseskaret (omtrent 1420). Går nedstigning var vesentlig "snillere" enn dette. Takk for turen!