Oterhei og Hulløyknuten (08.05.2023)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Oterhei (110m) 08.05.2023 12:09
Hulløyknuten (126m) 08.05.2023 13:19

Tid for 2 pf50 topper i nærområdet. Kjørte FV 363 til Brødløs. Her er det plass til 2-3 biler. På Brødløs lå det den gang E-18 gikk forbi en campingplass med hytter. Det står fortsatt 2 hytter der som vitner om en tid som var. Fulgte grusvei inn mot plassen Oterhei. Der veien går nedover mot plassen tok jeg opp lia til høyre og busket til toppen Oterhei (110M). Grusveien går videre forbi plasse Oterhei som nå er sommersted og videre ned lia til broen over til Hullerøya. Sti går rett opp etter brua. Fulgte denne inn til plassen Ytre Hulløy. Dette er og ett sommersted. Stien fortsetter etter gården og ender ved plassen Hullerøy. Dette stedet står til forfall. Hulløyknatten er bratt på alle sider. Valgte å gå opp skaret fra Hullerøya for så fnne en vei opp heia. Dette skaret er preget av mye trevelt og store steiner. Fulgte skaret til det gikk nedover igjen og fant der farbar vei opp til toppen. Fin utsikt. Samme vei tilbake. Tur-retur 5,7 km. 2 timer og 52 minutter.
Hadde med Mike, en 3 år gammel yorkshire terrier. Han måtte bæres siste stykket gjennom skaret og opp det bratteste mot toppen.