Klemsburunden via Flakavassnutane (06.05.2023)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Finsehytta (1,223m)
Endpoint Finsehytta (1,223m)
Ascents Flakvassnutane (1,750m) 06.05.2023
Visits of other PBEs Finsehytta (1,223m) 06.05.2023
Klemsbu (1,600m) 06.05.2023

Helgetur til Finse for Ingvild og undertegnede. Vi var her i forbindelse med fjorårets 17. mai-feiring. I år ønsket vi å feire 17. mai i byen, men turen til Finse ønsket vi likevel å ha med oss. Denne gang var det noe kjøligere; omtrent fire minusgrader da vi begynte å gå kl 10 (og èn minusgrad på det varmeste ila dagen)

Gikk fra Finsehytta. Første delen av turen er bort til "sentrum", og gjennom Togallmenningen (antagelig et humoristisk påfunn fra en bergensers' side?)

Finsedalen, nord for Finse

Undertegnede smiler i finværet

Herfra kan man gjerne gå over til Geiterygghytta. I april 2022 gikk vi fra Geiterygghytta til Finse, men da gikk vi ikke denne ruta. Vi gikk Kyrkjedørspassasjen, som ligger lenger mot øst

Ingvild med Sankt Pål (1695), Klemsbu og Flakavassnutane (1750) i bakgrunnen. Dagens hovedmål var å ta turen innom Flakavassnutane

Klemsbu, som grunnet reinsdyrkalvingen er stengt denne perioden. Vi brukte 1t 43min på de 6 km inn til Klemsbu

Turen til Flakavassnutane var noe lenger enn antatt. Vi gikk et stykke mot sørøst først, for å unngå den bratte vestsiden av Flakavassnutane. Dette var altså en fortsettelse av Klemsburunden. Dette bildet er tatt fra sørsiden av toppen

Undertegnede må holde godt tak i capsen her oppe. Frisk vind, og antagelig rundt fem kuldegrader gjorde sitt til at vi ikke tilbrakte mye tid her oppe. Vi kom opp opp hit på 2t 20min, og turen hit er drøye 8,5 km. Verdt å nevne at dette (var) Hordalands 3. høyeste fjelltopp!

Ingvild på toppen!

Flott utsikt nordover fra toppen

Undertegnede med utsikt sørover i bakgrunnen. Hardangerjøkulen (1861) skimtes i bakgrunnen