Folgefonna på langs våren 2023 (05.05.2023)  6

Visits of other PBEs Sauabrehytta (1,095m) 05.05.2023 22:24
Holmaskjer (1,555m) 06.05.2023 20:33

Folgefonna på langs våren 2023

Endelig ble det Fonna på langs sammen med Endre og Øyvind. Denne turen hadde vært på blokka allerede et par år, og endelig klaffet det med vær og fri fra jobb.
Høytrykket lå godt plantet over østlandet tok vi sjansen på tur. Originalt hadde vi planlagt og starte ved skisenteret i nord og gå sydover med overnatting på Holmaskjer og Sauabreahytta og ende opp på Bergstø i syd. Vindretningen var meldt fra sørøst, og opp i 15-18 m/s fra fredag til lørdag. Endre kom med et forslag om å endre ruten noen timer før avmarsj, hvor vi skulle starte i syd ved Bergstø og gå med vinden i ryggen hele veien til skisenteret. I retrospekt ser vi at turen hadde blitt brutt eller amputert om vi hadde startet i nord på grunn av motvind, og en altfor lang etappe første dag med tanke på å starte sendt på fredag mot Holmaskjer.

Dag 1:
Vi startet ved Bergstø rett etter klokken 1800 og fulgte en skogsvei et par hundre høydemeter oppover snøen dekte veien. Noe råtten snø i begynnelsen til den ble hardere og hardere. Endre ønsket og gå via Skjeggesnuten og Sauanuten før vi gikk til Sauabreahytta. Lite visste jeg at jeg skulle ramle hardt og brutalt i kjelleren første kvelden. Prøvde egentlig å gi meg i skaret mellom Skjeggesnuten og Sauanuten, men med noen gode overtalingstekniker fra Endre ble jeg med til toppen, tusen takk for det forresten :)

Da vi kom til hytta rundt 2230 var det bare å fyre opp, spise varm mat, og ikke minst nyte en liten øl som Endre hadde tatt med til hver.

Dag 2:
Etter en sen kveld, ble det en ganske sen start på dagen ved Sauabreahytta. Det ble avmarsj rundt 1100 og rett opp bretungen som ligger rett ved Sauabreahytta. Første mål på turen var punktet på Søre Folgefonna på 1638 moh. Ruten gikk videre mot det høyeste punktet på 1648 moh, deretter Holmaskjer. På Holmaskjer var det et turlag på 5 som hadde kommet fra skisenteret og som skulle videre til Rosendal på søndag.

Dag 3:
Tidlig start for alle, revelje klokka 0600. Været var like fantastisk i dag som de to første dagen, helt blå himmel, og relativ rolig vind. Turlaget på 5 forlot hytta klokka 0700, Øyvind, Endre og jeg forlot hytta 0745. Vi startet med en nedkjøring mot midtre fonna før kursen gikk videre mot toppen. Vi kjørte ned til Midtra Kvitnadalsvatnet på 979 moh. Snøen var vindpåvirket og ikke noe spesielt morsom å kjøre i. Tok en lengre pause ved vatnet før dagens "mørdarbakke" på ca 700 høydemeter og 7 km til Nordre Fonna skulle gjennomføres. Jeg hadde et ganske optimistisk anslag på at denne bakken kom bare til å ta 2 timer. Det ble nærmere tre, selv med jevn fart og godt tempo. Flott utsikt i alle retninger fra toppen, derifra var det bare en lett skitur til bilen ved skitrekket.

Tusen takk for en fantastisk tur Endre og Øyvind :)

På tide å svare...:)

Written by Øyvindbr 13.03.2024 10:08

Tusen takk for denne fantastiske turen gutter, og takk for rapport Alexander! Tenker mye på den, både fordi den var så fin og flott og hyggelig, men også på grunn av hvor slitsom den var. På langtur i marka sist helg med dårlig og allergi-preget form så husket jeg ned til minste detalj hvor desperat slitsomt det var å starte oppover i intenst tempo fra Bergstø. Også de lange uendelige slake motbakkene oppe på breen hvor man aldri kommer til topps... Også den intense sola, det fine været i et av våre mest nasjonalromantiske områder, og det gode kameratskapet på tur. Og digre Kvitnadalen som var som et megaøksehogg...

Vi må om et par-tre år ha Fonna på langs - del 2, hvor vi ender opp i Rosendal :)