Tveitafjellet (Osterøy) (01.02.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Turrdalen (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Tveitafjellet (556m) 01.02.2013 12:00

TVEITAFJELLET PÅ OSTERØY

Etter noen dager med regn og styggevær klarnet det opp igjen i går. 5 kuldegrader og finvær til morgenen. Vi hadde ærend i Arna, og fortsatte deretter over broen til Osterøy og videre nordover mot Lonevåg. Tok til høyre på Hatland og kjørte mot Fotlandsvågen. På Nordmyking tok vi av mot venstre opp en grusvei opp Turrdalen så langt veien gikk.

Utsikt mot Tveitafjellet til venstre fra Rotten (!) lenger sør. Turrdalen sees tydelig
Resten av turen fremgår av GPS sporet. Start kl 1105 250 moh. Fulgte først traktor/skogsvei som gikk over til meget tydelig ryddet og fin sti, enkelte steder markert av hvite bånd. Jevn stigning ca. 300 hm opp mot toppen. Meget isete sti, men IceBug piggstøvlene våre fungerte igjen utmerket! Flott utsikt på vei oppover fjellryggen.

Oppe på toppen kl 12. Steinvarde, turbok og en stor telemast på toppen. GPS 6719874 309526. Nydelig utsikt spesielt nordover mot Lindåsfjellene, bl.a. Bjørgafjell, Djupedalseggene og Austlendingen.
Gammel og ny markering av toppen på Tveitafjellet
Panorama mot ØNØ fra Tveitafjellet. Osterfjorden fortsetter innover mot Modalen. Høgafjellet 868 moh - kommunetoppen på Osterøy - til høyre i bildet

Ned igjen samme vei og nede ved bilen kl 1250. Der spiste vi matpakken vøre og fortsatte mot neste Osterøy-topp med det merkelige navnet Rotten!

Godvær og fine bilder

Written by otto 01.02.2013 22:58

Et stykke fra toppen til Høgafjellet på bildet. Stor øy og flere pf 100 topper. Regner med du samler disse..