Smørskredtinder (18.07.1994)

Store Smørskredtinden (1,630m) 18.07.1994
Store Smørskredtinden nordtoppen (1,622m) 18.07.1994
Visits of other PBEs Patchellhytta (818m) 18.07.1994

Etter et par mislykkede forsøk på å komme opp på Smørskredtind høsten før (ett fra hver side, som ble stoppet opp av is og hard snø), fikk jeg endelig besøkt denne kremtoppen. Tur sammen med André fra Patchell-hytta. Rett opp fra hytta litt til venstre og litt på Vestegga på Store, ned på sørøstsiden og videre til nordre. Store Smørskredtind - Sunnmøres flotteste tind!

Full klaff med været de to turene vi gjorde fra Patchell hytta (Brekketindene dagen etter). Tåka lå stort sett akkurat opp til hytta, skyfritt klart vær over tåka. Etter anmarsj opp Skylstadbrekka fra Norangsdalen, fulgte vi ruten rett opp fra hytta til Store, litt småutsatt klyving siste biten opp til toppen litt ved siden av og på Vestegga. Ned på andre siden var det helt greit på slusjføre med isøksa i hånda. Videre uproblematisk over til Nordre. Fra der stort sett småspringing i lang snøbakke ned igjen til Patchell-hytta.

Store Smørskredtind er meget bratt, men fullt overkommelig uten sikringsutstyr når forholdene ligger til rette for det.