Brandstad range walkabout. (28.04.2023)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Brandstad (186m)
Ascents Slotet (1,210m) 28.04.2023 11:55
Fløtatinden Sørøst (1,503m) 28.04.2023 13:08
Fløtatinden (1,711m) 28.04.2023 14:46
Saufjellet (1,200m) 28.04.2023 15:24

- Et besøk til Fløtatinden og et par satelittopper.

En inneklemt finværsdag resulterte i avspasering og tjuvstart på 1. mai-helga. Planen var å besøke ei gjenstående grå nål på Peakbook-kartet mitt, Fløtatinden sørøst. Vi var muligens oppom der på turen til Vikesoksa i 1993, men har ikke funnet noe dokumentasjon på det så langt. Muligens noen bortgjemte bilder i lysbildearkivet kan gi et svar.

Vårvinter i Øksendalen.

En tiltagende grønnfarge på graset og utsprungen bjørk vitna om vår innover Meisalstranda, men halveis oppe i Øksendalen var det blitt full vinter igjen, og da jeg parkerte på Brandstad viste termometeret -3.5. Et følge svensker med guide la akkurat i vei fra parkeringa. De tok jeg igjen ved første bekkekryssing, men det viste seg at det fortsatt var folk foran i løypa. Litt oppe i skogen var det en god halvmeter med nysnø, så jeg nøyt godt av oppgått spor. De fire som lå foran nådde jeg igjen rett før skoggrensa. Kombinert med stort snøfall hadde vinden tatt godt de siste dagene. Over skogen var det derfor atskillig mer lettgått, og jeg tok over føringa. Etter å ha vært litt i tvil noen minutter før, var jeg igjen optimist med tanke på dagens ruteplan.

Jeg dreide etterhvert sørover og tok første del av matpakka i vindstille omgivelser på Slotet. Deretter blei kursen satt for dagens primærmål, "Fløtatinden sørøst". Returnerte derifra på fint føre ned igjen til vatn 1130, før fellene blei satt på med Fløtatinden som mål. Hadde nok en gang gleden av opptråkka spor den siste lange bakken til topps. Nøyt utsikten og siste brødskiva i le av toppvarden. En ørliten trekk her må vite... Deretter fulgte ei lang og fin nedkjøring. Som de foran i løypa, la jeg en sving oppom Saufjellet for optimalisering av linje videre mot dalen. Godt, om en litt tyngre føre, gjennom skogen til jeg glei inn på parkeringa i ettermiddagsola.

Start fra Brandstad under svært vinterlige forhold for årstida.

Som takk for brøytehjelpa la jeg "fortroppen" bak meg over skogrensa.

Svært fint føre i høyden.

"Fortroppen" med kurs for Fløtatinden. Vi blir små i mektige omgivelser. Vestre Litlskjorta i bakgrunnen.

Vikesoksa. Stort sjølutløst flakskred innerst i dalen.

Skredet innzooma.

Juratinden fra Fløtatinden sørøst.

Utsikt fra Fløtatinden sørøst mot fjella mellom Eresfjord og Isfjorden.

Kan ikke klage på føreforholda.

Stortopper på rekke og rad: f.v. Reinstinden, Breitelnebba, Såtatinden og Vikesoksa.

Vikesoksa.

Løype mot Fløtatinden.

Ser ned på Fløtatinden sørøst.

Djup og tørr nysnø oppunder toppen.

Klassisk Fløtatind-utsikt I: Eikesdalsvatnet og Hoemtinden.

Klassisk Fløtatind-utsikt II: Mot Øverås.

Tilbakeblikk. Svenskene er fortsatt på veg mot toppen. Jeg har lagt nedrennet lengst mulig unna vindpåvirka snø.

Opp mot Saufjellet er det fin utsikt mot Trondskjortetinden.

Tross vindpåvirka snø, svært fint ned fra Saufjellet.

Snø skjerma for solpåvirkning i elvedalen ned mot skogen.