Hetlebakksåta og Birkelandsnipa i Bergen (26.04.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Hetlebakksåta (334m) 26.04.2023 11:04
Birkelandsnipa, SØ (265m) 26.04.2023 11:36
Birkelandsnipa (288m) 26.04.2023 11:47
Visits of other PBEs Hetlebakk parkering (privat) (160m) 26.04.2023 10:47
Jeg parkerte i veikanten like ved buss-snuplassen mellom Hetlebakksåta og Birkelandsnipa. Først fulgte jeg merket sti opp til Hetlebakksåta. I starten så det ut som om jeg kom rett inn på tunet til et bolighus, men det viste seg å være en ryddet sti opp mot toppen langs tomtegrensen. Været varierte stort denne dagen, fra solskinn til tette snøbyger. Jeg kom til toppen mellom et par byger, og fikk sett over mot neste mål, Birkelandsnipa, før det tettet til igjen. Samme vei tilbake og opp på stien på motsatt side av byggefeltet. Underveis mot Birkelandsnipa Sør kom det en solid snøbyge som gjorde resten av turen hvit og til tider med litt dårlig sikt. Det var gode stier i området så det var uansett ikke noe problem. En kjapp brødskive ble inntatt på toppen av Birkelandsnipa i håp om at det lettet litt, men dessverre skjedde ikke dette før jeg var kommet halvveis ned igjen mot bilen.
Hetlebakksåta sett fra veikanten hvor jeg parkerte.
På vei opp mot Hetlebakksåta
Utsikt sørover fra Hetlebakksåta
Birkelandsnipa bak i midten sett fra Hetlebakksåta. Toppen i forgrunnen er Birkelandsnipa Sør.
Snøbyger på vei opp mot Birkelandsnipa Sør
Fra sørtoppen mot Birkelandsnipa
Toppunktet på Birkelandsnipa. Dessverre ingen utsikt mens jeg var på toppen