Bøblåheia (25.04.2023)

Written by risvollhilde (Hilde Risvoll) GSM

Ascents Bøblåheia (610m) 25.04.2023
Hvit mot blå himmel. Helt fantastisk!
På toppen. Utsikt mot vest og fjellene i Bø kommune
På toppen,utsikt mot de alpine fjellene på Hindøya i Sør

En fantastisk tur etter jobb. Startet fra Lamarka skole, gikk langs en gang og sykkelvei ca 100 meter mot vest og kom til løpa som fører mot toppen. Det var ennå mulig å gå på ski, men tipper dette ville vært for sent mange år. Løypa var hard og det var mest folk som gikk til fots. Det var i midlertid stort sett mulig å gå på siden av løypa for det meste. Videre rett opp langs elva til høyre for pumpehuset ved dammen. Så opp på Steiroblåheia fra vest og videre derfra bort over platå" til toppen. Det gikk spor hele veien,men oppe på det første platået gikk det spor i alle retninger, men det riktige er å holde rett fram mot vest. Det tar ganske lang tid før man ser selve Bøblåheia. Vel oppe på det siste platået, føler man at man er på høyfjellet. Det er noe av den fineste utsikten jeg har hatt påen skitur. Der jeg går er det nydelig hvitt og urørt. Rundt meg på alle kanter er det hav. Og utenpå der i gjen en krans av hvitkledde fjell. Jeg så både rype og ørn på turen. Ørna sirklet rundt ganske lavt på selve toppen. den er nok der en del, tror jeg. Terningkast 6 på denne turen. i alle fall på en slik dag med klar himmel, ca 2 grader celsius og lite vind. brukte fjellski med feller på opp.