Ørnakula (25.04.2023)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Ørnakula (166m) 25.04.2023

Bommet med 1 min på ferja fra Judaberg til Øya Fogn. Den var kommet 10 m fra land når jeg ankom ferjeleiet. Da ble det 1.5 t strafferunde, som ble benyttet til å kjøpe opp halvparten av innholdet på nærmeste Coop Extra. Vel tilbake ved bilen, satte jeg vinduet på gløtt for å få litt frisk luft. Da kommer det en liten småfugl og setter seg på sidespeilet. Den tigger om litt mat. Så da håndmater jeg den med litt potetgull. Flere ganger kommer den tilbake. Vi har visst samme potetgull smak :-) Dagens første Øytopp går til Ørnakula som er 166 moh og ligger på Fogn. Kort fin tur på god sti. Flere steder er det litt småbratt. Her er det lagt ut tau. Litt nord om høyeste punkt ligger det et fint utsiktspunkt med postkasse og benk. Rett ved siden av er det nylig blitt bygget en liten hvilehytte som var helt fantastisk. Hytta har et lite bibliotek, store vinduer, en fantastisk utsikt og peis. Den er ulåst og er åpen for alle. Hit vil jeg gjerne tilbake til. Var også innom Domfjellet. Dette er nabotoppen og for ikke så lenge siden den høyeste på øya. Men nyere målinger har vist at den er 1 m lavere enn Ørnakula.