Nautgardstinden & Austre Nautgardstind, Vesl-Stornubben &Sto (01.04.2023)

Written by noraoienswensen (Nora Øien Swensen)

Ascents Nautgardstinden (2,258m) 01.04.2023
Austre Nautgardstinden (2,194m) 01.04.2023
Stornubben (2,174m) 01.04.2023
Veslnubben (2,055m) 01.04.2023

Påske!

Første helga i påskeferien før familien vender snuten oppover måtte utnyttes, og med skikkelig godvær var det ikke vanskelig å finne ut av hva vi skulle finne på.

Dag 1

Bilen ble pakka med randoutstyr og telt, og vi parkerte et stykke forbi Bessheim. Vi kjørte da bommen åpna og parkerte bilen rett ved campspotten. Tråkka klart til teltet etterpå så det var gjort, og begynte å traske av gårde. Uvant å gå så langt med randoneeutstyr og ikke fjellski, men artig å teste det også. På Austre var det ikke mye futt igjen i kroppen, men det gikk mye fortere til Nautgardstinden enn det vi trodde. Satte fra oss skiene rett nedenfor toppen og gikk de siste høydemeterne på beina med staver. Tok oss en god pause før vi suste nedover. Den fineste nedkjøringa måtte vi kjøre på skrå for å komme til camp, så neste gang blir det et annet utgangspunkt for turen.

På kvelden bestemte glidelåsen på soveposen min seg for å streike og gradestokken bikka -20, så det ble et artig prosjekt. Vi prøvde å legge to dunjakker utenpå soveposen og tre en grevling utenpå der for å holde jakkene på plass. Men en gang sovnet jeg, men så snart jakkene skled til siden våkna jeg og det ble lite søvn denne natta. Vi hadde ikke så mange topper vi skulle ta, så dagen etter tok vi en pause for å hente oss litt inn og slappa av på Gjendesheim.

Dag 2

Mandagen etter stod Vesl-Stornubben og Stornubben for tur. Det hadde blitt betydelig hardere i snøen fra sola som stekte dagen før, og på vei ned fikk jeg kjent på at stålkantene på skiene skulle bli pleid litt. Super nedkjøring. Men lange topper å ta på randoneeski, spesielt når vi ikke har det letteste utstyret (Black Crows Orb + Navis Freebird, og Dynafit sko på 1600gr ish).