Topper i Dovrefjell (15.07.2020)

Written by noraoienswensen (Nora Øien Swensen)

Ascents Snøhetta (2,286m) 13.07.2020
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 13.07.2020
Store Langvasstinden (2,085m) 15.07.2020 07:00
Vestre Langvasstinden (2,046m) 15.07.2020 07:00
Store Skredahøe (2,004m) 15.07.2020 07:00
Storstygge-Svånåtinden (2,209m) 15.07.2020 07:00
Visits of other PBEs Vesttoppen fra Snøheim (2,000m) 15.07.2020 07:00

Klare for noen dager i Dovrefjell!

Snøhetta dag 1

Kjæresten ville løpe opp og er ikke så ivrig på sekundærtoppene. Dermed gikk jeg en stund i forveien og tok Midttoppen før vi møttes på Stortoppen. Nydelig turdag! Deretter vi pakket vi sammen telt og saker før vi tok beina fatt og gikk til vannet på 1499 nedenfor Bruri. Det tenkte vi ville være et fint utgangspunkt for de neste dagene.

Dag 2

Uten kompetanse og erfaring til å klarte i fjellet hadde vi planer om å kun ta Store Langvasstinden på dag 2, på grunn av en hammer som hindret oss i å gå videre. Etter å ha tatt første toppen klarte jeg ikke dy meg, og ville sjekke ut denne hammeren. Der hang det igjen et tau, og typen og jeg trengte ikke veksle noen ord for å viten hvordan resten av dagen kom til å bli. Dermed var det opp hammeren og videre til Vestre, V2, Nørdre Svånåtinden og Storstygge-Svånåtinden før det bar ned til teltet.

Dag 3

Vesttoppen stod for tur, og det ble en kort og fin turdag. At det er et værskille på Dovre er det ingen tvil om, for her vekslet været mange ganger i timen alle dagene.

Dag 4

Siste dagen tok vi Store Skredahøe. På toppen kom tåka, og det ble fryktelig vrient å vite retninga vi skulle ha på vei ned. Jeg ville trekke mot venstre og retning nord-øst på vei ned, for jeg visste det var stein på kanten av stupet og at vi på den måten kunne vite omtrent hvor vi var. Typen ville heller gå motsatt retning og sånn ble det. Sånn ble det helt til vi ikke kunne se noe særlig framover i snøen, før vi vekslet et blikk og skjønte at vi stod på en stor skavel. Da var det bare å liste seg tilbake og takke oven. Håper jeg får vilja mi på retninga neste tåketur hehe. Skavelen synes godt vel nede ved teltet, og da vi så hvor vi hadde stått ble ikke matlysten alt for voldsom. Håper ikke flaksen vår på skavler er brukt opp hehe.