Øykjafonn med Liv Synnøve i drømmevær (22.04.2023)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Mjølfjell UH (670m)
Endpoint Samme (670m)
Ascents Øykjafonn (1,604m) 22.04.2023 14:50
Visits of other PBEs Mjølfjell Ungdomsherberge (670m) 22.04.2023 09:50

Hyttetur til Mjølfjell med Astrid og datter Liv Synnøve. Det var varslet nydelig turvær denne dagen, og det slo til for fullt! Vi parkerte ved Mjølfjell Ungdomsherberge - kr. 40/døgn med Vipps. Fjellski med kortfeller gjorde susen. Vi fulgte veien mot Slondalen forbi demningen for kraftverket ved ungdomsherberget. Demningen ser ut til å være under ombygging med nytt utløp og sannsynligvis ny, støpt demning noe høyere i terrenget enn den gamle demningen av treverk.
Isen på Slondalsvatnet virket helt trygg. Vi omgikk selve utløpet der det er åpent vann og gikk mot Slondalsetrene. Nydelige forhold, ikke et menneske å se utenom oss to! Snøen var enda hard etter kuldegrader om natten, men solen var oppe og hadde begynt å varme godt.

Slondalsvatnet med utsikt sørover mot Bruåni og Kvanngjolo. Slondalstølene mot venstre. Foto Liv Synnøve Andersen

Fra vannet skrådde vi 150 hm oppover bakkene nord for stølene til der terrenget flater ut på vel 900 moh. Så følger en ny stigning på vel 100 hm opp til Fagerdalsvatnet 1106 der vi bevilget oss en matpause ved en garnbu.

Pause ved vestenden av Fagerdalsvatnet. I bakgrunnen fra høyre den avrundete Mjølfjellet 1311-toppen, 1470-toppene og Gommaskaret med nedgangen til Tryglabotnen mot venstre
Mot området sørvest for Fagerdalsvatnet

Vi fortsatte østover langs nordsiden av Fagerdalsvatnet og dreide så sørover opp til en markert, bred hylle som vi fulgte til et bekkeløp. Her gikk vi opp en skråning mot øst og deretter gjennom småkupert terreng omtrent rett østover til Øykjafonn der vi var oppe litt før kl 15. Vi hadde gått for oss selv på hele turen, men på toppen av Øykjafonn var det virkelig folksomt! Flere andre turfølger hadde kommet opp fra Uppsete via Gangdalen. I alt var det 11 andre på toppen denne flotte dagen. Og jammen var her kjenninger fra Mjølfjell blant dem - Christian, Trine og Sverre som hadde vært en "snartur" oppe på Bleienuten på morgenen før Øykjafonn! Spreke folk!

Folksomt på Øykjafonn 22. april 2023!
Liv Synnøve og meg ved varden på Øykjafonn
Jeg tok bilde av Liv Synnøve ....
og hun av meg!

Utsikten fra toppen var bare fantastisk! Mot sør kunne vi skimte Hårteigen og mot nord den karakteristiske profilen av Hurrungane med Store Skagastølstinden!

Utsikt sørover der en kan skimte den mørke kalotten av Hårteigen
Nordover mot Aurlandsfjorden. Turfølget på vei nedover mot Uppsete. Hurrungane i bakgrunnen mot høyre

Høyeste punkt på Øykjafonn er på en begnabb like øst for varden. GPS 32V 393218 6729819, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er justert.
Eter en lang pause på toppen i nydelig vindstille vær og hyggelig prat med folk i turfølgene, var det tid for returen. Etter initiativ fra Liv Synnøve valgte vi å legge denne nesten rett sørover for å få bedre nedrenn. Og det slo til for fullt. Vi fikk lange, sammenhengende renn helt ned til 1512-vannet. Her måtte vi litt østover for å unngå en bratt skrent, men herfra ble det igjen flotte renn gjennom spektakulært terreng med fonner og gryter dannet av snø og vind. Snart var vi inne igjen på oppover-sporet vårt og fikk dagens beste renn på glimrende snø ned igjen mot Fagerdalsvannet!
Rennene ned igjen til Slondalen gikk over all forventning! Fin snø her også, og det var kun helt nederst at solen hadde påvirket snøen slik at det var tendens til gjennomslag.
Tilbake ved bilen kl 1820 etter en tur på ca. 8.5 timer (ca. 5 timer opp og 3 timer ned) inkludert 1.5 t med pauser. Tusen takk til Liv Synnøve for en fantastisk flott turdag!

Spreken

Written by Kjell51 23.04.2023 22:27

Ser en fornøyd kar på bilde ved varden. Den turen fortjente du.

Sv: Spreken

Written by knutsverre 24.04.2023 10:42

Takk for den, Kjell! Litt annen tur enn de vi har hatt tidligere i år på jakt etter søyler i Bergen!

Mer enn slakt stigende

Written by Stigun 23.04.2023 21:27

formkurve kan man ane; lovende! Fantastisk vær i Sør-Norge, tydeligvis feil tidspunkt å vente nesen sydover..Grattis med kremtur!

Sv: Mer enn slakt stigende

Written by knutsverre 24.04.2023 10:40

Takk for hyggelig kommentar, Stig! Godt fornøyd med dette, ja. Håper vi får oss en skitur sammen nordpå i mai!