Monsbunuten i Hol (21.04.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Monsbunuten (1,322m) 21.04.2023 17:38
Nord for Monsbunuten (1,320m) 21.04.2023 18:15
Varden i Hol (1,281m) 21.04.2023 18:39
Jeg parkerte ved Lægreid på egnet p-plass nord for brua langs rv7. Herfra kunne jeg se Monsbunuten som kun så ut som en liten forhøyning i terrenget. Det gikk fine skiløyper retning toppen, så jeg fulgte disse et godt stykke. Som for så mange andre topper på denne enorme vidda, så ble jeg også her litt lurt med tanke på avstander. Man synes liksom ikke man kommer noe nærmere, før man plutselig står på toppen:) Skiløypene fulgte omtrent sommerstiene i området, og den siste biten tråkket jeg selv spor opp til toppen. Til tross for at toppen så beskjeden ut fra avstand, var det ingen tvil om at den ruvet godt i omgivelsene da jeg sto på toppen. Jeg brukte litt tid på Monsbunuten før jeg fortsatte videre til toppen som ligger en drøy kilometer lenger nord. Denne var litt mer markert, med en noe mer variert utsikt. Herfra gikk det unna ned til vann 1224 før jeg kunne lirke meg opp på turens siste topp på temmelig bakglatte ski. Varden i Hol synes godt fra hyttefeltene øverst i Hallingdalen, og utsikten var naturligvis god også motsatt vei ned til Haugastøl og Ustaoset.
Fra parkeringen ved rv7. Monsbunuten synes godt bak til venstre for midten i bildet.
Tilbakeblikk fra stigningen opp mot toppen
Monsbunuten i Hol
Utsikt mot Hallingskarvet fra Monsbunuten
Toppen nord for Monsbunuten
Stilig varde på toppen nord for Monsbunuten
Varden i Hol er et stort og flatt platå