Lærdal/Årdal: Berdalseken og Slutenosi (21.04.2023)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Slutenosi (1,503m) 21.04.2023 13:31
Berdalseken (1,814m) 21.04.2023 16:44

Fantastisk dag på Filefjell. Det var blikkstille og særs varmt oppover. Jeg angret på at vi ikke hadde tatt på shorts og lettere trøye :-)

Fast og fint føre å gå på, og vi brukte alle tre fjellskia med kortfeller hele turen opp. Ove og jeg tok hver vår avstikker opp til Slutenosi. Jeg gikk først og Ove etterpå. Det var veldig fornuftig, så vi fikk veldig fin nedrenn etterpå uten å måtte labbe flatt ut dalen igjen.

Toppstunden var bare helt enormt fin, her er fantastisk flott utsikt mot Jotunheimen, Hurrungane, Jostedalsbreen m.m! Blikkstille og strålende vær, skyfri himmel, vindstille og upåklagelig humør på turfølget. Nedkjøringen var noe preget av sen ettermiddag i øvre del med påfrosset føre, men etterhvert ble det superflott i fremdeles solvendt side. Jeg hadde bært med slalomski til Vinjar, superglad for det, og han suste nedover og jodla hele veien :-)

Start fra Smedalsvatnet
Fra Slutenosi, her traff jeg en pratsom Bergenser som gikk forann oss oppover
Vi har tatt rn liten matdtopp før vi fortsetter mot Berdalseken
Fint driv mot toppen
Skimter varden
Ove på toppen av Berdalseken
Ingen vårskitur uten lyngtråkking!