Holmbukttinden (15.04.2023)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Indre Holmbukta (61m)
Ascents Holmbukttinden (1,666m) 15.04.2023

Siste dag med godvær og det ble utnyttet på en tur til Holmbukttinden. Jeg hadde aldri vært her i april før så det var på en måte litt kult å få gått denne turen før snøen i lavlandet ble smeltet bort i mai. Jeg var tydeligvis ikke den eneste som hadde tenkt å gå en tur til Holmbukttinden/Jiehkkevarri i dag og da jeg ankom parkeringsplassen ved Indre Holmbukta kl9 var det allerede stappfullt og flere biler måtte parkere langs veien. Heldigvis fant jeg en liten lomme som var innenfor brøytestikkene og håpet at det var greit nok til å slippe bot.
Snøen var godt frosset og det så ut som om fjellet hadde vært godt besøkt tidligere denne uken. Gikk up en slags elvedal istedenfor ryggformasjon hvor man normalt går på sommerstid. Selv om snøen var hard gikk det greit å gå uten skarejern opp til starten av den første renneformasjon som begynner på rundt 450moh. Her har jeg tidligere hatt noen småtraumatiske opplevelser når jeg har gått opp denne renna på ski pga isete snø. Forrige gang jeg kom hit valgte jeg å boote opp hele renna og jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe annet i dag heller. Tok en god pause etter en time på tur for å bytte til stegjern og ta skiene på sekken. En gjeng spreke gutter gikk forbi meg mens jeg sto og fikset utstyret så jeg så litt på dem da de gikk opp renna. Noen av dem slet med å få godt nok feste på snøen og endte opp med å skli ned noen meter så akkurat da følte jeg at jeg hadde tatt en ganske klok beslutning med å ta stegjerna på!
Ble en litt slitsomt tur å boote opp med ski på sekk, men kom meg opp til neste platået på ca. 900moh etter rundt en time til. De fleste gruppene hadde begynte langt før meg og jeg så at det hadde dannet seg en kø i øverste del av renna lenger opp så det var litt flaks at jeg ikke hadde kommet meg opp til køen enda. Tok en fin og rolig pause i sola før jeg gikk videre på ski igjen, men ettersom det ble brattere og isete igjen da jeg nærmet meg renna måtte det bli av med skiene igjene og på med stegjern. Det hadde gått rundt 3,5 timer før jeg var ute av renna på 1300moh og klar til å gå på ski. Veldig fin utsikt bak meg nå ihvertfall og ikke en eneste person i nærheten! Resten av turen herfra var nok enklere men snøen på nordryggen av Holmbukttinden var ganske vindpåvirket. Ikke noen overraskelser med uforventet pudderføre i dag ihvertfall. På siste del av ryggen var det litt mer eksponert og hard snø og det var et godt tråkket spor etter flere hadde valgt å gå til fots her. Jeg gjorde det samme og det var ikke lenge før jeg var helt oppe på toppen etter rundt 4,5 timer. Det kom to stykk ikke så lenge etter meg som var hyggelig å prate med. Det virket som de fleste gruppene hadde gått videre til Jiehkkevarri og fra utsiktspunktet på toppen av Holmbukttinden la vi merke til noen som satte ganske god fart ned Blåisen. Det så ut som det var ganske bra skiføre.
Jeg begynte nedkjøringa rundt kl1530 i håp om at snøen i renna ville ha blitt tint opp av sola da jeg kom ned til den. Det viste seg at det var fremdeles litt tidlig ;-) Ikke den beste slusjsnø noensinne, men det var ihvertfall kjørbar. De to jeg hadde truffet på toppen var ganske ivrig for å ta en liten pause i solveggen ved siden av renna så jeg endte opp med å være med mens vi ventet på at snøen skulle bli litt bløtere. Etter hvert ble jeg nokså utålmodig og ville bare kjøre ned, så jeg fortsatte turen nedover og fikk oppleve nydelig vårslusj hele veien tilbake til bilen. Dessverre hadde beina blitt litt sliten underveis og jeg måtte ta noen korte pauser før jeg kom meg helt ned. Selv om jeg ikke hadde så mye selskap på turen i dag var jeg ganske fornøyd med dagens tur og skiføret. Nå kunne regnværet bare kommer ;-)

Tror jeg var den eneste som bootet hele veien opp!
Enda mer booting på siste del av ryggen
Fin utsikt
Fugldalsfjellet nord for Holmbukttinden
På toppen med utsikt mot Jiehkkevarri
Utsikt sørover
Litt disig men fremdeles nydelig utsikt
Hyggelige folk å chille med!