Reineskarvet og Hestefjellet i Ål (19.04.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Reineskarvet Sør (1,788m) 19.04.2023 15:33
Reineskarvet Vest (1,789m) 19.04.2023 15:45
Hestefjellet (1,617m) 19.04.2023 17:21
Endelig ble det tur til Reineskarvet! Denne turen har jeg tenkt på og ønsket meg i mange år, og endelig passet det! Etter litt undersøkelser fant jeg ut at det gikk an å kjøre inn til Tolleivstølen, noe som med ski var så vidt innenfor rent avstandsmessig. Jeg ville gå en ordentlig runde når jeg først var her oppe og sånn ble det:) Skiføret var nydelig og været likeså.
Jeg startet å gå i 10-tiden og sto på dagens første topp Hausehøgda 1214 halvannen time etterpå. Videre fra Hausehøgda er det en snau kilometer med lett terreng før den virkelige stigningen opp til selve Skarven begynner. Kursen ble satt opp mot skaret sør for Skoddenose og videre opp på denne. Nå var selve Skarvevandringen i gang, og i det fjerne kunne jeg skimte toppen av Reineskarvet. Det så virkelig langt ut bort dit... Heldigvis var det mange delmål underveis, og turen gikk via toppene 1729, 1732, 1702 før jeg kom meg opp på Eitrekollen. Toppen er dessverre litt langt unna Eitrejuvet til at jeg fikk noe inntrykk av dette, men jeg fikk sett juvet ganske bra på turen videre langs ryggen mot selve Reineskarvet. En imponerende kontrast til de store hvite viddene her oppe!
Drøye 5 timer etter at jeg startet fra bilen sto jeg endelig på toppen av Reineskarvet. Herfra kunne jeg se kjente fjelltopper i alle retninger, hvor spesielt Hurrungane, Hemsedalsfjellene, Hardangerjøkulen og Gaustatoppen skilte seg tydelig ut. Jeg gikk bortom både sørtoppen og vesttoppen i tillegg for å være sikker på å ha nådd det høyeste punktet. Jeg kunne gjerne brukt både en og to timer til her oppe men jeg hadde et mål til for denne turen, og for å rekke Hestefjellet måtte jeg rive meg fra. Dette er den andre rødmerkede toppen på platået og ligger helt nordøst på platået. Jeg kunne nok ønsket meg noe bedre glid på skiene for å utnytte den slake hellingen ned mot toppen, men med litt jobbing kom jeg da frem til Hestefjellet til slutt. Nå gjensto 170 seige høydemetre opp til skaret ved Skoddenose før nedkjøringen tilbake til bilen kunne starte. Dessverre var det blitt litt gjennomslagskare i østhellingene som gjorde nedkjøringen litt utfordrende på møre bein, men da jeg kom meg mer over på sørsiden ble det betydelig bedre. For en dag og for et glimrende fjellskitur-område, denne anbefales på det varmeste!!!
Det ble mange kilometer på flatene innover mot Reineskarvet før stigningen kunne begynne
Hausehovda 1214 moh
Her nærmer jeg meg skaret nedenfor Skoddenose. Utsikten begynner virkelig å bli vid og flott
Utsikt fra Skoddenose østover mot Lauvdalsbrea og Fossebrea. Bak til venstre i bildet ses Skogshorn i Hemsedal
Skoddenose 1682 moh
Fra 1732-toppen tilbake mot 1729-toppen
Fra Eitrekollen mot toppen av Reineskarvet
Eitrejuvet passeres på vei mot toppen av Reineskarvet
Kjente topper i Hurrungane til venstre i bildet
Gaustatoppen ruver godt over omgivelsene rundt!
Toppen av Reineskarvet 1789 moh
Utsikt sørøstover fra Reineskarvet med Eitrejuvet midt i bildet
Sørtoppen på Reineskarvet med Hardangerjøkulen i bakgrunnen
Vesttoppen med Reineskarvet til venstre og sørtoppen midt i bildet
Hestefjellet 1617 moh
Stemningsbilde på vei ned fra skarven